Apicultorii au grija toata perioada iernatului de albinele lor, iar incepand din primavara, este firesc sa astepte roadele eforturilor depuse timp de mai multe luni. Exista, evident, si o motivatie economica a acestui lucru, caci nu este deloc usor sau ieftin sa intretina cineva multi stupi, luni la randul, fara a scoate niciun profit. Asadar culesul albinelor este esential pentru apicultor, care din comercializarea produselor apicole va trebui sa isi amortizeze cheltuielile si sa faca si un anumit profit.

Culesul albinelor este dependent de o serie de factori, iar unii dintre acestia pot influenta negativ sau chiar compromite total recolta de miere. Din acest motiv, este foarte important ca apicultorul sa cunoasca acesti factori. De asemenea, exista si anumite metode prin care culesul de miere poate fi stimulat si astfel sa se ajunga la o valorificare intensiva a acestuia.

Semnele care ii arata unui apicultor ca a inceput culesul cu adevarat sunt urmatoarele:
- la urdinis exista un numar foarte mare de albine, iar numarul de zboruri se mareste exponential
- fagurii sin cuib isi schimba culoarea, deoarece acum sunt modificati de catre albine si mierea este capacita
- in serile de vara se simte mirosul specific de miere in preajma stupilor
- zgomotul care se aude din stup este mai mare, caci albinele care se ocupa de ventilatia stupului isi maresc efectivele, pentru a putea evapora apa din polenul cules si adus de catre albinele culegatoare.

Factorii care influenteaza productivitatea familiilor de albine sunt urmatorii:

- puterea familiei- pentru ca o familie sa fie cat mai puternica trebuie sa aibe un numar cat mai mare de indivizi sanatosi, care sa valorifice cu succes un cules. O familie de albine puternica va putea culege cu pana de 3 ori mai multa miere decat o familie slaba. Si asta deoarece exista un numar mai mare de albine, care lucreaza intens. Exista insa si aici un anumit risc, caci daca familia devine prea numeroasa (circa 10 kilograme), se va inregistra o scadere a productivitatii acesteia. Mai intervine aici si un alt factor: albinele sunt ghidate de instincte, iar unul dintre cele mai puternice instincte ale lor este acela de inmultire. Cu alte cuvinte, albinele trebuie sa asigure hrana puietului. Intr-o familie slaba, redusa ca numar de indivizi, albinele vor face un cules mai intensiv, caci prioritatea lor numarul unu este sa procure suficienta hrana pentru a creste puietul, cu ajutorul caruia sa devina mai puternica. In aceste conditii, toata mierea produsa va fi consumata pentru nutrirea puietului. O familie puternica nu va mai fi atat de axata pe cresterea puietului, ci mai degraba pe un cules cat mai intensiv, astfel incat sa umple fagurii cu miere, neglijand chiar “cresa”. Trebuie luat in calcul si un alt aspect: cand culesul natural este foarte bun, albinele vor aduce in stup o cantitate mai mare de nectar si polen, ceea ce va duce la cresterea productivitatii. In concluzie, o familie puternica se va axa pe a realiza o rezerva de hrana cat mai mare, pe cand una slaba se va axa pe cresterea puietului. Atunci cand are loc culesul intensiv se va inregistra si o mai mare mortalitate a albinelor, iar dupa un astfel de cules se va inregistra un paradox: familiile puternice vor deveni slabe, caci nu au indivizi suficienti, caci nu au avut grija sa aiba si puiet, dar vor avea multa miere, familiile medii raman constante, pe cand familiile slabe vor deveni puternice, insa nu vor avea miere. 

- varsta albinelor din familie- in general, albinele lucratoare din stup se impart in doua mari categorii: albinele batrane, care se ocupa strict de cules si albinele tinere, care se ocupa de cresterea puietului, de ventilatia si curatarea stupului, de prelucrarea nectarului si polenului, etc. De aceea, pentru a avea parte de o recolta buna de miere, apicultorul trebuie sa se asigure ca exista un anumit echilibru intre numarul de indivizi ai familiei, in functie de varsta. Si asta deoarece este la fel de important ca albinele sa aduca cat mai mult polen si nectar, dar si sa exista un numar suficient de albine care sa si prelucreze toata materia prima care este adusa in stup. Un dezechilibru intre cele doua categorii de albine va duce automat la scaderea productivitatii stupului. Nu pot exista mai multe albine culegatoare, care sa care polen si nectar si prea putine albine care sa prelucreze, dar nici invers, prea putine albine care sa aduca materie prima si prea multe in stup care sa o prelucreze. Cand este un cules slab, albinele care aduc nectar si polen il depoziteaza ele insele, insa daca este un cules intensiv, va aparea un grup special de lucratoare, care va prelua nectarul si-i va adauga o secretie speciala a glandelor hipofaringiene, invertaza, care este in cantitate mult mai mare la aceste albine, decat la albinele doici. Intr-o familie puternica, in perioada de cules intensiv, din ziua a cincea de viata vor iesi la cules si albinele tinere. In familiile slabe insa, acestea vor ramane in stup pentru a se ocupa de puiet. In concluzie, pentru a avea parte de un cules bun, trebuie sa existe un echilibru optim in ceea ce priveste varsta albinelor unei familii. 

- matca - reprezinta un factor foarte important, care poate influenta negativ culesul, daca nu sunt indeplinite anumite conditii. Astfel intr-un stup ramas orfan de matca, activitatea va deveni oarecum haotica, pana se ajunge chiar la sistarea ei, caci albinele nu vor mai avea randament nici la culegerea nectarului si polenului si nici la prelucrarea acestuia, plus ca nu vor mai construi faguri. Pentru a exemplifica influenta starii de sanatate a matcii, va dau urmatorul exemplu: lipsa matcii sau o matca ce nu mai este fertila determina o scadere de pana la jumatate a productivitatii familiei. De aceea este atat de important ca inainte de inceperea culesului apicultorul sa se asigure ca matca se afla in stare buna, ca este tanara si ca are o ponta excelenta. Nu se pot face schimbari sau inlocuiri de matca atunci cand este cules intensiv, caci acest lucru ar da peste cap productivitatea intregii familii. Iar o matca batrana, cu o ponta scazuta va determina csaderea dramatica a culesului. 

- puietul- in general, prezenta puietului numeros are influente pozitive asupra productiei de miere. Puietul este cel care asigura viitorul familiei si cel care face ca o familie sa ramana puternica. Lipsa puietului se va repercuta negativ asupra productiei de miere si asupra nivelului de putere al familei. Exista insa si aici doua situatii paradoxale: daca este un cules intensiv scurt, de numai cateva zile, iar numarul puietului este foarte mare, mierea stransa va fi utilizata pentru cresterea acestuia, ceea ce inseamna ca apicultorul va obtine putina miere de la acea familie. De aceea va trebui ca stuparul sa se asigure ca nu exista prea mult puiet in stup sau va reduce numarul acestuia, astfel incat fagurii sa fie folositi pentru depunerea mierii. Daca insa este un cules lung, absenta puietului va creste productivitatea familiei numai in primele doua saptamani, dupa care se va inregistra o scadere a acestuia, caci nemaiexistand albine tinere care sa iasa si ele la cules, in cea de-a doua parte a acestuia se vor inregistra pierderi, culesul nemaifiind valorificat corespunzator. Asa ca apicultorul va stimula si favoriza depunerea de oua si crestere a puietului in prima parte a intervalului culesului, reducand in cea de-a doua parte numarul de faguri destinati depunerii de oua. Atentie insa ca aceste activitati sa nu aiba loc in perioada in care albinele incep sa se pregateasca de iernat, caci in acest caz familia va intra in iarna cu indivizi batrani si slabi, lucru care va influenta negativ productia anului urmator.

- fagurii- pe langa fagurii destinati depozitarii de miere, albinele au nevoie de faguri in care sa depoziteze nectarul ce urmeaza sa fie prelucrat. De cele mai multe ori, numarul de faguri in care este depozitat nectarul il depaseste pe cel in care se afla miere. De aceea este foarte important ca apicultorul sa asigure un numar suficient de faguri albinelor, in caz contrar inregistrandu-se o scadere a productivitatii de pana la 50%. In perioadele de cules intensiv in care se ajunge la o colectare de cateva zeci de kilograme de materie colectata pe zi, trebuie asigurate doua corpuri de magazie, astfel incat albinele sa aiba spatiu suficient. Dupa cateva zile acestea pot fi inlocuite cu altele noi, iar mierea recoltata. Se recomanda sa se introduca rame cu faguri gata de depozitare, astfel incat albinele sa nu mai piarda timpul si cu cladirea acestora, caci acest fapt duce din nou la o scadere drastica a productivitatii (pana la 60%!). Se va acorda o atentie marita si momentului in care fagurii cu miere vor fi scosi din stup, caci atunci cand magaziile sunt pline de miere, albinele isi vor incetini ritmul de productie. Indepartarea fagurilor la timp va stimula din nou un cules intens si refacerea rezervelor. 

- ventilatia- este iarasi un factor foarte important, care poate influenta negativ productia de miere. Nectarul contine pana la 50% apa, ceea ce inseamna ca albinele, pentru a elimina apa, trebuie sa asigure ventilarea stupului, care sa duca la eliminarea apei. Pentru 1 kilogram de nectar depus in stup, albinele sunt nevoite sa elimine circa 2 kilograme de apa, ori acest lucru implica un consum mare de energie si resurse, adica miere. De aceea apicultorul trebuie sa le dea si el o mana de ajutor, asigurand ventilarea cuibului prin deschiderea totala a urdinisului inferior, iar daca situatia o impune, chiar asigurarea unui spatiu pentru ventilatie intre corpul si fundul stupului. 

- amplasarea stupilor- este ultimul dintre factorii determinanti ai unui cules bun. Caci degeaba exista familii puternice, daca nu au ce sa culeaga! Este necesar ca stupii safie amplasati in zone melifere puternice, care sa asigure resursele necesare pentru albine. Iar stupii trebuiesc mutati din loc in loc, in functie de flora specifica si perioada anului. Daca vreti productie mare de miere va trebui sa practicati stuparitul pastoral, adica urmarirea acelor zone si campuri cu cel mai mare potential melifer. Iar acest lucru trebuie planificat foarte atent, din timp, inca de iarna, astfel incat sa nu mai existe timpi morti atunci cand este vremea culesului. Trebuie calculata foarte bine si distanta la care vor fi amplasati stupii de terenurile cu plante melifere, astfel incat sa exista un consum minim de resurse si energie. Daca albinele trebuie sa zboare la un drum 8 kilometri, atunci veti avea productivitate zero. Cu cat zboara mai mult, cu atat consuma mai mult la intoarcere! De asemenea trebuiesc respectate si anumite reguli atunci cand amplasati stupii. Despre acest subiect am vorbit pe larg intr-un alt material. Aici gasiti toate informatiile de care aveti nevoie. 

5.0 stars based on 1681 reviews

Miere de albine poliflora, 18 Lei Kg.

Telefon: 0721.377.825