A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: offset

Filename: articles/articles.php

Line Number: 88

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: order

Filename: articles/articles.php

Line Number: 88

Monitorizarea stupinei si rezolvari pentru potentialele probleme

Miere de Albine

Monitorizarea stupinei si rezolvari pentru potentialele probleme

Dupa ce v-ati instalat stupii si albinele, trebuie sa stiti ca misiunea dumneavostra nu s-a sfarsit. Chiar daca mai este destul timp pana cand veti recolta efectiv mierea, este recomandat ca din cand in cand sa vizitati stupii si sa observati comportamentul albinelor, pentru a va asigura ca totul este in regula si albinele se afla intr-o stare buna. Cea mai buna perioada pentru a face asta este in luna Aprilie, cand temperaturile sunt cuprinse intre 12 si 15 grade Celsius, in intervalul orar dintre 11 si 14.
Exista mai multe semne care va pot instiinta ca exista anumite probleme in stupina dumneavoastra. Vom trece in revista cateva dintre cele mai importante dintre acestea si va vom oferi si cateva sugestii pentru a remedia potentialele probleme sau pentru a preintampina macar o parte dintre ele.
Primul aspect asupra caruia va veti concentra la inceput, fara a fi necesar sa deschideti stupii, este reprezentat de plecarea si intoarcerea la stup a albinelor. Daca acestea pleaca inca de la revarsatul zorilor si se intorc cu piciorusele pline de polen, este semn ca totul decurge normal si albinele culeg cat de mult pot pentru a putea produce mierea, atat de necesara lor si atat de pretioasa pentru dumneavoastra.
In cazul in care constatati ca albinele se intorc la stup fara a purta si polen,va trebui sa le tineti sub observatie pentru cateva zile si sa notati si alte posibile schimbari care vi se vor releva in timpul monitorizarii.

Iesirea albinelor din stup si ventilatia acestuia

In cazul in care constatati ca albinele ies din stup si se aseaza intr-o formatiune asemanatoare unui ciorchine sau a unei barbi, formata din corpurile lor care sunt atasate unele de altele de picioare, trebuie sa stiti ca acesta este semnalul pentru roire sau ca albinele nu au suficient loc in stup si se supraincalzesc. In acest caz trebuie sa deschideti stupul si sa va asigurati ca albinele au suficient de mult loc, in cazul in care nu doriti ca ele sa roiasca in alt stup. Cand se afla in febra roitului albinele nu sunt atat de defensive si riscul de a va intepa este destul de redus. Un alt aspect pe care trebuie sa il luati in considerare in cazul in care constatati asemenea comportament la albine este daca nu cumva stupul este supraincalzit si acesta este motivul pentru care au iesit. In cazul in care este o perioada foarte calda trebuie sa le asigurati un minim de umbra stupilor.
In cazul in care este necesara schimbarea pozitiei stupilor, va recomandam sa faceti acest lucru la lasatul serii, cand riscurile roirii sunt reduse si albinele nu vor zbura.
Atunci cand este foarte cald si constatati ca stupul trebuie ventilat (in caz contrar albinele renunta la cules si se axeaza pe ventilarea stupului, fapt care duce la pierderi de ambele parti) puteti sa ridicati capacul stupului si sa adaugati 2-3 bucati de lemn intre corpul superior si acesta, in acest fel marind spatiul prin care aerul poate patrunde in stup. Nu uitati sa verificati daca albinele au apa la dispozitie, deoarece apa joaca un rol important in ventilarea si racorirea stupului vara.

Furnicile

Un alt lucru de care trebuie sa tineti cont este prezenta furnicilor in preajma stupilor. Acestea pot produce stricaciuni si pagube. De aceea va recomandam sa amplasati picioarele suportului pe care este amplasat stupul in mici recipiente umplute cu apa, care vor preveni accesul furnicilor in stupi. O alta metoda ar fi sa ungeti cu o substanta grasa sau lipicioasa  picioarele stupului si astfel furnicile nu vor putea urca spre stup.

Intepaturile de albine

In cazul in care va temeti de intepaturile albinelor, atunci cand sunteti la inceputurile meseriei de apicultor, trebuie sa stiti anumite aspecte. Albinele nu sunt insecte rele si nu inteapa decat daca sunt nevoite. Sa nu uitam ca intepatura le este lor fatala. In momentul in care acul a patruns in dermul dumneavostra, atunci cand albina isi ia zborul, o parte a sistemului sau digestiv ramane atasata de acul ce ramane blocat in pielea dumneavoastra, iar albina va muri la scurt timp dupa aceea.
Asadar albinele au datoria de a-si spori familia, de a o face puternica si de a produce miere care sa le asigure traiul.  Ele inteapa numai atunci cand trebuie sa isi apere stupul si mierea dinauntru. In principiu, apicultorul, care le furnizeaza o casa, hrana si protectie, este considerat a fi prieten de catre albine, iar incidentele legate de intepaturi sunt destul de rare. Trebuie insa sa respectati cateva reguli foarte simple, si anume: sa nu folositi parfumuri sau colonii atunci mergeti la stupi, dar nici sa nu mirositi a alcool sau a transpiratie si sa nu faceti miscari bruste sau violente. In cazul in care totusi sunteti intepati de albine trebuie sa va ganditi ce anume ati gresit sau care este actiunea care le-a putut irita atat de rau incat sa isi intepe “stapanul”.

Albinele lucratoare depun oua

Daca atunci cand deschideti stupul constatati ca unele dintre albinele lucratoare au depus oua, acest fapt va semnalizeaza ca exista probleme si familia dumneavosatra de albine este slabita si nu mai poate depune oua. Totodata va poate instiinta ca stupul a ramas fara matca, de ceva timp, ceea ce demonstreaza ca ati vizitat prea rar stupul, iar albinele nu au reusit sa creasca o noua matca.
Insa cum va puteti da seama daca ouale sunt depuse de matca sau de albinele lucratoare? Este simplu: matca depune cate un singur ou in fagure, iar acesta este pozitionat aproximativ central, chiar pe fundul celulei fagurelui. In plus matca depune ouale in fiecare fagure, la rand, dupa un anumit tipar. In cazul in care ouale au fost depuse de catre albinele lucratoare, acestea nu sunt situate chiar pe fundul fagurelui, ci pot fi chiar atasate pe peretii celulei (datorita faptului ca albinele lucratoare au corpul mai scurt decat cel al matcii si nu ajung pana la baza celulei de fagure), unii faguri pot fi goi, iar in altii veti gasi chiar mai multe oua, care nu sunt depuse la rand in faguri, ci dupa un tipar haotic.
In acest caz albinele lucratoare, datorita dezechilibrului de feromoni pot dezvolta ovare si depune oua. Insa acestea nu sunt fecundate si din ele pot iesi numai trantori, ceea ce inseamna ca intreaga familie de albine este compromisa si destinata sfarsitului.
Este imposibil sa puteti depista si indeparta albinele care depun oua, deoarece acestea arata exact la fel ca si celelalte. De asemenea este inutil sa introduceti o noua matca in stup, deoarece albinele o vor respinge si nu o vor recunoaste drept regina.
Din fericire exista solutii pentru aceasta problema.  Una dintre ele ar fi sa mutati stupul din pozitia sa, mai departe de ceilalti stupi si sa indepartati toate albinele din el. Dupa aceea, scoateti toti fagurii in care se afla larvele sau ouale. Repuneti pe pozitie stupul, insa cu rame noi, iar in camera puietului introduceti o rama cu larve, luata din alt stup, dar si o matca noua. Albinele lucratoare se vor intoarce in stup, insa cele care depuneau oua nu vor mai recunoaste feromonii.
O alta metoda ar fi sa desfiintati stupul si sa introduceti albinele in celelalte colonii pe care le aveti. Exista insa riscul ca albinele care depuneau oua in vechiul stup sa ucida matca din stupii in care sunt introduse si deci sa va alegeti cu o paguba si mai mare. Am experimentat si noi aceasta metoda, prima data soldandu-se cu succes, iar a doua oara cu un esec rasunator, deoarece am pierdut trei stupi in loc de unul singur.

Albine agresive

O alta problema cu care este posibil sa va confruntati in “cariera” de apicultor este cea legata de albinele agresive. Exista mai multe cauze si explicatii ale agresivitatii albinelor. Trebuie sa stiti ca o familie puternica de albine este mai posibil sa fie agresiva decat un nucleu de albine, mai redus ca dimensiune. Vom trece in revista, in continuare, cateva dintre cauzele agresivitatii albinelor, dar si modul in care puteti remedia aceasta problema.
Rasa albinelor este un factor foarte important. Nu toate rasele sunt agresive. De aceea este bine sa stiti exact ce tip de albine veti creste. Sunt situatii in care matca are o fire mai agresiva, asadar si urmasii ei vor fi la fel. In acest caz se recomanda sa inlocuiti matca.
Un alt caz in care albinele devin foarte agresive este cel in care au fost efectiv “jefuite” de catre viespi, ce au patruns in stup si au furat mierea. Asta inseamna ca in imediata apropiere este posibil sa exista un cuib de viespi. Va trebui sa il identificati si sa il distrugeti. In cazul in care hotul de miere a fost un animal salbatic, trebuie sa asigurati o protectie mai buna stupilor, sa ii ingraditi cu un gard sau sa le schimbati pozitia.
Albinele devin agresive si in cazul in care este vreme urata afara, asa ca trebuie sa evitati sa umblati la stupi atunci cand este frig sau innorat. De asemenea rezervele scazute de miere le fac pe albine extrem de agresive, deoarece acestea vor apara cu pretul vietii putina hrana pe care o au si care le este vitala. In acest caz fie repozitionati stupii intr-o zona care poate sa le asigure nectarul si polenul atat de necesar, fie va trebui chiar sa le hraniti dumneavoastra.
O alta situatie in care albinele devin agresive este cea in care ati folosit prea mult fum pentru a le indeparta. Pentru albine prezenta fumului semnalizeaza un incendiu, iar datorita unui instinct arhaic acestea vor deveni agresive si vor incerca sa isi salveze resursele de hrana. Solutia este evidenta: nu folositi prea mult fum.
Trebuie sa fiti foarte atenti atunci cand umblati la stupi, pentru a nu strivi albinele. Si acesta este un motiv de agresivitate. Devin foarte furioase cand suratele lor sunt ucise din neglijenta dumneavoastra.

Albine hoate

O alta problema asupra careia trebuie sa concentrati, in cazul in care apare, este cea legata de alte albine care vin sa fure mierea dintr-un stup strain. Acest fenomen apare mai ales in perioade de seceta sau atunci cand albinele nu reusesc sa culeaga suficient. O colonie de albine mai mica, ce are miere in stup,  poate fi distrusa in totalitate de o familie puternica. Problemele majore apar in cazul in care familia mica, ce are miere, a fost de fapt redusa numeric datorita vreunei boli. In acest caz in stup exista inca agentul patogen, iar albinele ce-l jefuiesc vor deveni la randul lor purtatoare ale bolii si o vor raspandi in toata zona, si la stupii invecinati.
Iata cum puteti recunoaste daca aveti de-a face cu hotii de miere: la urdinis este o activitate mai intensa decat de obicei sau puteti chiar sa asistati la lupte ce se desfasoara in apropierea urdinisului. Este posibil sa constatati ca exista chiar bucati de ceara sau chiar de fagure in apropiere de intrarea in stup, ramase in urma distrugerii ramelor de catre albinele care au jefuit mierea din stup.
In cazul in care va confruntati cu problema unor intrusi puteti sa incercati sa remediati situatia si sa recurgeti la cateva trucuri. Prima actiune insa trebuie sa fie aceea de a astupa orice crapatura existenta in peretii stupului, care poate fi folosita drept cale de acces pentru albinele straine. Reduceti marimea intrarii in stup, astfel incat sa nu se poata strecura decat cate o albina o data sau puteti sa creati un ecran protector, asezat inclinat la intrarea in stup, astfel incat sa confuzeze orice alta albina care este straina de stup si nu cunoaste topografia exacta a locului.
In cazuri extreme este posibil sa fie nevoie sa schimbati pozitia stupului care este jefuit, deoarece nu va ramane doar un incident izolat. O data ce s-au invatat sa fure mierea de la alte albine, acest fapt se va repeta.
Pentru a preveni aparitia acestui fenomen, trebuie sa aveti grija sa nu risipiti miere pe jos sau pe obiectele aflate in prisaca, mai ales atunci cand va confruntati cu o perioada secetoasa. De asemenea va recomandam sa va asigurati ca nu exista orificii sau crapaturi in stupi. In cazul in care, din anumite motive, hraniti o colonie de albine, aveti grija sa micsorati intrarea in stup, astfel incat sa se poata strecura numai o albina.

Unirea a doua familii de albine

Avand in vedere ca uneori populatia de albine dintr-un stup poate fi slabita, fie datorita pierderii matcii, fie datorita faptului ca multe albine au murit, este necesar sa o ajutati. O colonie slaba inseamna o productie de miere redusa. O solutie ar fi sa o uniti cu o alta familie de albine, care si ea, la randul ei, poate fi slabita. O colonie mare si puternica este mai buna decat doua mai mici, insa slabe.
Cand faceti aceasta mutare insa, trebuie sa va asigurati ca niciuna dintre cele doua familii nu este cumva bolnava, caci altfel v-ati putea trezi ca ati imbolnavit si cealalta colonie, iar pierderile vor fi insemnate atat pentru dumneavoastra, cat si pentru familiile de albine.
Un alt aspect de care trebuie sa tineti cont este cel legat de matci. Daca familia mai mica este fara regina, nu veti avea probleme, insa daca ambele colonii au matci, este posibil ca acestea sa se lupte pe viata si pe moarte si s-ar putea sa va gasiti in situatia de a ramane fara nicio matca.
De asemenea exista riscul ca cele doua populatii diferite sa se lupte intre ele si astfel sa decimati marea majoritate a albinelor. Pentru a preintampina acest fapt, va trebui sa “convingeti” albinele ca de fapt ele nu sunt rivale. Una dintre metodele care la noi a functionat foarte bine este urmatoarea: albinele care trebuiau mutate le-am pus intr-un corp pe care l-am adaugat la stup, insa am acoperit calea de acces catre celelate corpuri cu o foaie de ziar in care am facut cateva orificii. In acest mod albinele s-au intalnit treptat unele cu celelalte si nu au rezultat lupte intre ele. Este drept ca este o metoda care necesita timp si rabdare, insa la noi a functionat.
O alta metoda pentru a realiza unirea celor doua familii consta in confuzarea albinelor. Concret, folositi o substanta odorizanta, care nu este periculoasa pentru albine, in ambele cutii in care sunt albinele din cele doua familii. Pana cand se va duce mirosul albinele se vor fi obisnuit deja unele cu celelalte si nu va mai exista riscul de a se lupta intre ele.

Pesticidele si ierbicidele

Substantele chimice ca ierbicidele si insecticidele ucid albinele. Unii oameni le folosesc fara a se gandi si la pagubele si victimele colaterale, in cazul nostru albinele. Este posibil, daca practicati stuparitul pastoral si va amplasati stupii in apropierea unor campuri cu culturi agricole, sa va confruntati cu acesta problema. Si nu toti cei care se ingrijesc de aceste campuri si folosesc asemenea substante va vor preveni sau anunta asupra acestui aspect.
Chiar daca unele substante chimice cu care se trateaza plantele sunt inofensive pentru albine, nu acelasi lucru se poate spune si despre efectul acestora asupra larvelor. Daca substantele chimice raman atasate pe plante sau frunze, albinele le vor prelua pe corpurile lor si le vor purta in stup, unde pot duce la moartea puietului sau la afectarea larvelor.
Pentru a preveni o asemenea problema si drama, in cazul in care sunteti instiintati despre faptul ca urmeaza sa fie imprastiate pesticide si ierbicide, puteti sa va mutati stupii in alta locatie. Chiar daca acest lucru este si costisitor si va face sa pierdeti un loc bun pentru apicultura, va va salva viata albinelor, ceea ce este mult mai important.
O alta solutie ar fi sa inchideti stupii si sa blocati orice cale de scapare a albinelor, care vor fi astfel tinute captive. In acest caz insa exista alte probleme: albinele se pot panica si pot deveni foarte agresive, se pot sufoca sau supraincalzi sau pot suferi un stres extrem. In aceasta situatie este chiar posibil ca din dorinta de a le salva vietile, sa fiti chiar dumneavoastra ucigasul lor.
Pentru a nu lasa sa se intample asa, daca doriti totusi sa inchideti stupii, va trebui sa va luati cateva masuri de precautie in plus, ca de exemplu: sa puneti la dispozitia albinelor hrana, astfel incat sa nu manance rezervele de miere, sa amplasati in stup un recipient cu apa, sa asigurati o ventilatie suplimentara a stupului, dar in acelasi timp sa nu permiteti albinelor sa iasa prin orificiile de ventilatie, sa racoriti stupul in cazul in care este o zi torida, sa adaugati un corp nou la stup, astfel incat sa creati mai mult spatiu pentru albine, etc.
O alta alternativa ar fi sa induceti albinele in eroare, facandu-le intuneric, astfel incat acestea sa nu paraseasca stupul, si sa creada ca este inca noapte sau ca ploua. Atunci cand veti acoperi insa stupii cu o prelata, trebuie sa o mentineti umeda, astfel incat stupul sa nu se supraincalzeasca.

Mutatul stupilor si al albinelor

Daca practicati apicultura in stil pastoral, veti avea nevoie sa mutati stupii sau sa ii reamplasati, daca ii aveti in locatii fixe. Desi nu este o actiune dificila in sine, exista posibilitatea sa va confruntati cu situatii problematice sau neplacute.
Daca de exemplu trebuie sa va mutati stupii datorita tratamentelor cu pesticide a culturilor din vecinatate, trebuie sa aveti grija sa mutati stupii la o distanta de 2-3 kilometri de locatia originala. Altfel albinele se vor intoarce in zona anterioara, pe care o cunosc deja, cu care sunt familiarizate si despre care stiu ca le ofera surse de nectar si polen.
Nu este recomandat sa mutati stupii in timpul zilei, deoarece marea majoritate a albinelor care culeg necatrul si polenul sunt iesite din stup si riscati astfel sa le pierdeti. Cel mai bine este sa le mutati seara, dupa ce toate albinele s-au intors in stup sau atunci cand este vreme ploioasa, (caci albinele nu vor iesi oricum din stupi). Alta alternativa ar fi ca in seara dinaintea zilei in care vreti sa faceti mutarea, dupa ce toate albinele s-au retras in stup, sa sigilati intrarea si astfel sa le blocati calea de iesire si abia apoi puteti sa le mutati in siguranta la lumina zilei. Si in acest caz va trebui sa va asigurati ca albinele au hrana, apa, spatiu si stupul este corespunzator ventilat.
Atunci cand incarcati stupii in masina trebuie sa va asigurati ca acestia sunt bine asezati, ca nu exista riscul ca stupii sa se desfaca sau sa alunece corpurile componente si ca sunt bine legati.
Nu este recomandat sa mutati albinele dintr-un stup in altul  in luna martie. Este posibil ca temperaturile scazute care se inregisrtreaza inca sa produca o racire a stupului si mai ales a puietului. Acest fapt poate avea drept consecinta moartea acestuia sau o incetinire a eclozarii albinelor. In ambele cazuri va veti confrunta cu pierderi serioase.

Probleme legate de matca

Daca atunci cand inspectati stupii nu reusiti sa gasiti oua sau larve, insa gasiti matca, inseamna ca aveti o problema majora. In cazul in care nu veti inlocui rapid matca, stupul va fi sortit pieirii, deoarece albinele mature vor muri si nu vor fi inlocuite de albine tinere, ceea ce va duce la distrugerea coloniei. Plus ca matca va muri si va veti confrunta cu situatia descrisa mai sus, in care albinele lucratoare depun oua.
Cauzele care duc la situatiile in care matca nu mai depune oua sunt diferite: poate fi vorba de un defect genetic al matcii, poate matca  a fost ranita atunci cand ati umblat ultima oara la stup, matca a fost ucisa de o alta matca sau de catre albinele lucratoare care au inceput sa depuna oua datorita unui dezechilibru al feromonilor, etc.
Iata cateva probleme si sugestii de solutii pentru ele.
In cazul in care atunci cand deschideti stupul nu gasiti nici larve si oua si nici matca, trebuie sa inlocuiti cat mai rapid regina. Daca insa veti gasi numai faguri cu larve, care au fost capaciti, insa nu exista niciun fagure cu oua, inseamna ca albinele dumneavoastra au roit. Trebuie sa verificati din nou stupul peste circa 21 de zile si daca nici atunci nu gasiti oua va trebui sa aduceti o matca noua in stup.
In cazul in care nu gasiti puiet, insa reusiti sa identificati o matca ce este mai mica, insa da tarcoale fagurilor, inseamna ca este o matca virgina, care inca nu a reusit sa faca zborul de imperechiere, din vari motive. In acest caz trebuie sa mai asteptati circa 10 zile, iar daca situatia nu se schimba va trebui sa luati in calcul si varianta inlocuirii matcii.
Daca dupa ce introduceti o matca noua in stup, o veti gasi moarta la scurt timp, asta poate insemna fie ca in stup exista si matca batrana, fie exista o matca virgina, fie ea a fost ucisa de albinele lucratoare care depun oua.
Exista situatii in care veti descoperi ca exista puiet sanatos, insa prea putin. Asta inseamna ca matca este foarte tanara, imperecheata de prea putin timp sau depune prea putine oua. In acest ultim caz trebuie sa luati in calcul posibilitatea de a o inlocui. Alte cauze posibile sunt: nu exista suficiente doici (permiteti-i coloniei sa se dezvolte sau mai introduceti inca o familie mai mica pentru a o consolida pe cea existenta) sau matca nu are suficient spatiu pentru a-si depune ouale (suplimentati cu un corp stupul sau introduceti rame cu faguri).
In cazul in care in stup gasiti doua matci, asta inseamna ca exista si matca cea veche, care insa a abdicat de la tron si una dintre fiicele ei. In cazul in care acestea nu se lupta, se recomanda sa nu interveniti; fie va avea loc in scurt timp o roire, fie matca batrana va muri. Daca insa constatati ca exista probleme puteti sa organizati o roire artificiala (vom dezvolta pe larg intr-un capitol special acest aspect) sau sa impartiti efectiv stupul.  

5.0 stars based on 3189 reviews

Miere de albine poliflora, 18 Lei Kg.

Telefon: 0721.377.825