Anul apicultorului- Activitati lunare- Martie, Aprilie, Mai

Anul unui apicultor este foarte plin si nu corespunde prea mult cu anul calendaristic asa cum il stim cu totii. Deoarece am putea spune ca anul apicol incepe in martie- aprilie, odata cu iesirea albinelor la cules si se incheie in octombrie- noiembrie, cand albinele incep iernatul. Chiar daca, teoretic, iarna este un sezon mort, cand albinele ierneaza, iar primavara, pana la aparitia florei specifice si a surselor de nectar si polen, albinele nu vor parasi stupul, un apicultor care isi iubeste albinele si vrea sa le ofere cea mai buna ingrijire, tot va avea destul de multa munca de facut si multe lucruri de rezolvat. Vom trece in revista, pentru fiecare sezon apicol in parte, care sunt activitatile specifice si care sunt aspectele de care trebuie sa tineti cont atunci cand va ocupati de cresterea albinelor.

Martie, Aprilie, Mai

Luna Martie, care aduce inceputul primaverii calendaristice, este inca plina de neprevazut pentru apicultori si albine. Este drept ca apar deja ghioceii si toporasii, primele surse de polen si nectar, insa exista rasturnari bruste de situatii, scaderi bruste de temperaturi, vreme instabila, vant si precipitatii.
Acum au loc zborurile de curatire in majoritatea stupilor, atunci cand conditiile meteo o permit. Chiar si coloniile care nu au iesit pana acum la astfel de zboruri, in aceasta luna vor efectua minim unul.
In stupina inca nu se pot incepe activitatile intense in Martie, insa asta nu inseamna ca dumneavoastra nu trebuie sa vizitati stupii, macar de doua ori pe saptamana. Este extrem de important sa continuati hranirea albinelor, deoarece in aceasta luna se intensifica ponta matcii, care ajunge sa depuna pana la 1000 de oua in 24 de ore. Asta se intampla in familiile puternice. In acelasi timp consumul de hrana creste pana la 2,5- 3 kilograme per stup, asadar trebuie sa le asigurati hrana necesara daca doriti ca puietul sa creasca si sa inlocuiasca populatia imbatranita si uzata care a iernat.
Trebuie ca apicultorul sa evalueze starea de sanatate a albinelor si sa observe ce se petrece in stup, (daca temperatura exterioara o permite chiar in stupina, daca nu, intr-o camera incalzita) si sa remedieze potentialele probleme. Albinele care au iernat mor masiv in aceasta perioada, asadar familiile vor fi slabite in cazul in care nu apare puiet care sa le inlocuiasca. Familiile slabe sau cele ramase orfane de matca nu vor putea sa iasa la zboruri de curatare, sa isi creasca puietul sau sa iasa la cules. Daca nu se iau masuri aceste colonii sunt compromise.
Starea albinelor in aceasta luna depinde foarte mult de calitatea pregatirii pentru iernat, depinde de cat de bine au fost ingrijite pe parcursul iernii de catre proprietarul lor, dar si de conditiile meteo si starea stupilor. Un apicultor experimentat va sti sa previna acumularea umezelii in stup si va sti sa alterneze marirea sau reducerea cuibului, sa foloseasca rame pentru oua in functie de necesitati si conditii.
Trebuie sa verificati prezenta in stup a fagurilor capaciti, care contin puiet, dar si a fagurilor necapaciti inca. Daca exista puiet de toate varstele si in toate stadiile de dezvoltare, inseamna ca matca isi face treaba bine, este sanatoasa si familia a iesit cu bine din iarna si a inceput perioada de dezvoltare.
In cazul in care constati insa lipsa puietului si a oualelor, inseamna ca matca a esuat. Daca este inca vie va trebui sa o idepartati si fie sa o inlocuiti cu o matca viabila, fie sa uniti colonia cu alta. Caci altfel riscati sa pierdeti tot stupul.
De asemenea este foarte important sa completati hrana albinelor cu pastura si polen. Polenul este extrem de important in aceasta perioada in care este crescut puietul. Trebuie sa asigurati polen daca doriti sa aveti puiet sanatos si puternic. Unii apicultori omit acest aspect si daca vor constata ca albinele au resurse de miere se multumesc cu atat. Daca gasiti in stup faguri cu miere cristalizata trebuie sa ii inlocuiti cu faguri cu miere lichida, deoarece albinele sunt slabite si nu pot in aceasta perioada sa lichefieze mierea pentru a se hrani. Ideal este sa introduceti faguri capaciti, care contin miere lichida, si sa decapaciti treptat cate circa un decimetru patrat pe zi, astfel incat albinele sa se poata hrani corespunzator.
In aceasta perioada a anului apar cel mai des boli, cum ar fi nosemoza si de aceea este foarte important sa evaluati corect starea de sanatate a albinelor si eventual sa instituiti tratamentul de urgenta in cazul in care albinele sunt bolnave.
Insistam asupra temperaturii exterioare: nu se va umbla la stupi decat daca temperaturile depasesc 14 grade Celsius. In caz contrat riscati sa raciti “cresa” puietului si sa compromiteti generatia urmatoare de albine.
In cazul in care constatati ca fagurii din imediata apropiere a camerei puietului sunt goi sau aproape goliti, va trebui sa ii inlocuiti, astfel incat albinelor doici sa le fie cat mai usor sa hraneasca puietul si sa aiba destula hrana la dispozitie. In principiu, atunci cand hraniti albinele, este bine sa le puneti mai multa hrana decat ar avea teoretic nevoie, pentru a fi siguri ca, chiar si daca apar situatii neprevazute sau sunt stresate si mananca mai mult, albinele vor avea suficient de multe resurse de hrana si nu vor ajunge sa fie infometate.
Daca nu aveti faguri cu miere de rezerva, atunci veti asigura albinelor serbet sau sirop, turtite de polen amestecat cu miere, in caz de forta majora chiar si lapte praf degresat sau drojdie de bere uscata, amestecate cu putina miere.
Si in aceasta perioada va puteti confrunta cu umezeala excesiva. Daca constatati umezeala si urme de mucegai trebuie sa luati masuri urgente. Trebuie curatate fundurile stupilor si chiar inlocuite daca se constata ca sunt degradate. In cazuri extreme este posibil sa fiti nevoiti sa transvazati (sa mutati) albinele in alt stup. Aceasta operatiune se va face numai intr-o incapere incalzita.
Umezeala si mucegaiul influenteaza negativ viata coloniei de albine. Matca nu va mai depune cate oua ar trebui, albinele vor face eforturi suplimentare pentru a mentine temperatura optima in interior, ceea ce va duce la uzura lor sau chiar la moartea prematura a albinelor care au iernat, ceea ce inseamna ca nu va mai avea cine sa ingrijeasca o noua generatie de albine, iar puietul ar putea fi compromis.
Tot in luna Martie trebuie sa faceti evaluarea generala a stupilor. In afara de evaluarea fizica a acestora si remedierea diverselor probleme aparute, trebuie sa evaluati si continutul stupilor si familiile de albine. Puteti chiar sa va faceti tabele, pentru fiecare stup in parte, unde sa notati cu aproximatie cate albine sunt, care este starea lor de sanatate, ce tip de puiet se gaseste in faguri, starea matcii, etc.
In aceasta luna puteti sa  instalati cantarul apicol, pe care veti aseza cea mai puternica familie de albine si incepeti sa notati toate informatiile meteorologice, fenologice (aparitia de nectar si polen), precum si evolutia cantarului. Acest cantar se va folosi pe parcursul intregului sezon apicol, pentru a putea estima astfel care este potentialul melifer al zonei in care aveti amplasati stupii.
Trebuie sa asigurati resurse de apa pentru albine in perioada in care se creste in interior noua generatie de albine. Se recomanda chiar ca in apa din adapatoarele albinelor sa puneti un dezinfectant, de tipul albastrului de metil sau a hipermanganatului de potasiu, in concentratie de 0,5- 1%.
Daca nu ati asigurat inca din toamna o inclinatie a stupului de 6- 8 grade spre urdinis, acum se impune aceasta masura, atat pentru eliminarea apei rezultate din condens, cat si pentru a facilita eliminarea albinelor moarte din stup.
Daca veti constata ca fagurii sunt murdariti cu pete de diaree va trebui sa ii indepartati. Daca insa acestia contin mult puiet va trebui sa ii curatati prin razuire. Dupa eclozarea puietului se recomanda ca acesti faguri sa fie topiti, pentru a se preveni o potentiala contaminare a albinelor.
Odata cu trezirea naturii la viata si rozatoarele devin mai active si incep sa caute hrana, asa ca stupii sunt acum expusi acestui pericol. Se recomanda sa utilizati gratiile speciale impotriva soarecilor si sa evaluati starea stupilor pentru a depista in timp util prevenirea unui atac al soarecilor.
La inceputul primaverii, deoarece apicultorii mai au putin timp liber la dispozitie pana la inceputul sezonului apicol activ, va recomadam sa va faceti curatenia de primavara si in atelierul stupinei, sa curatati si dezinfectati, sa reparati sau sa reconditionati tot instrumentarul si utilajele de care in curand veti avea nevoie. In acelasi timp puteti sa incepeti sa preparati ramele pentru stupi, sa intindeti sarmele pe rame si sa incepeti sa lipiti foile artificiale de faguri sau ceara stantata cu forma hexagonala, astfel incat sa fiti pregatiti pentru momentul in care familiile se vor fi dezvoltat suficient si vor incepe culesul.
In luna Martie se pot gasi urmatoarele plante ce vor asigura nectar si polen albinelor dumneavoastra: Caisul, Ghioceii, Alunul, Aninul, Banutii, Piersicul, Salcia, Ulmul, Zambila, Vioreaua, etc.
Ideal ar fi ca stupii dumneavoastra sa fie amplasati in acest moment intr-o zona geografica in care se regasesc aceste plante, astfel incat albinele sa poata beneficia cat mai rapid de nectar si polen.
In luna Aprilie trebuie sa incepeti sa va ganditi la ce va aduce perioada imediat urmatoare. Din acest motiv trebuie sa va pregatiti din timp si sa extindeti stupii, pentru a preveni roirea, dar si pentru a asigura suficient spatiu de stocare pentru mierea pe care o vor produce albinele. Trebuie insa sa fiti atenti cand alegeti momentul. Daca mariti stupul prea devreme si temperaturile exterioare sunt prea scazute riscati sa raciti stupul, iar daca o faceti prea tarziu este posibil sa aiba loc roirea. Si intr-un caz si in celalalt va veti confrunta cu pierderi.
De asemenea trebuie sa inlocuiti fagurii care nu mai corespund, care au urme de degradare sau a caror ceara s-a inchis foarte mult la culoare datorita uzurii. Fagurii trebuiesc schimbati, in medie, o data la trei ani. Altfel, datorita generatiilor care se dezvolta in ei, celulele se vor micsora, iar puietul nu va mai avea conditii optime sa se dezvolte, rezultand albine atrofiate, incapabile sa munceasca si compromitand astfel si populatia, dar si productia de miere.
In Aprilie, datorita aparitiei florei si a surselor de nectar si polen, albinele incep sa iasa la cules. In aceasta perioada sunt deja inlocuite aproape in totalitate albinele care au iernat, cu generatii tinere de albine. Familia de albine este in plin proces de dezvoltare si populatia din stup incepe sa se mareasca vizibil spre sfarsitul lunii.
La inceputul lunii albinele vor trece printr-o perioada destul de solicitanta pentru ele. Datorita faptului ca albinele mature mor, prima generatie de puiet, care a fost crescuta de acestea in lunile anterioare, va trebui sa le inlocuiasca si sa preia stafeta in cresterea puietului. Pentru ele va fi o sarcina destul de dificila, deoarece, spre deosebire de doicile care au iernat si care aveau rezerve de grasime in organism, doicile tinere nu au acest avantaj.
Chiar daca a inceput culesul, trebuie inca sa le mai asigurati suplimente de hrana, astfel incat doicile sa poata secreta cat mai mult laptisor de matca cu care sa hraneasca matca si larvele. Cu cat acestea au mai multa hrana cu atat vor secreta mai mult laptisor, iar hranirea reginei cu cat mai mult laptisor de matca o va stimula sa depuna si mai multe oua si astfel populatia stupului se va mari mai repede. Daca insa doicile nu au suficiente resurse de hrana si nu produc suficient laptisor de matca, puietul va avea de suferit.
Trebuie sa aveti in continuare grija de stupi si daca se impune chiar sa ii protejati termic. In aceasta luna deja cresa de puiet s-a extins pe suprafete destul de extinse in stup. Dar daca insa temperatura exterioara scade brusc si apar noi zapezi, este posibil ca albinele sa simta frigul si sa formeze din nou ghemul, parasind puietul, care este astfel sortit mortii. Asadar trebuie sa fiti siguri ca albinele au confortul termic asigurat, pentru a evita compromiterea familiei.
De asemenea trebuie sa stimulati, prin toate metodele pe care le aveti la dispozitie, dezvoltarea cat mai rapida si mai puternica a familiei de albine, astfel incat, la primul cules de productie, cu adevarat important, cel de salcam, sa aveti cat mai multe albine si deci o productie cat mai mare.
Mierea de salcam este una dintre cele mai solicitate tipuri de miere si care aduce primul profit, menit sa amortizeze macar partial cheltuielile pe care le-ati avut cu iernatul.
Daca in luna martie nu s-au putut efectua lucrarile de fond in stupina, datorita conditiilor meteo nefavorabile, acum este impetuos necesar sa va grabiti si sa le efectuati rapid si bine. Aprilie este luna cu temperaturi de circa 15- 16 grade Celsius, asa ca puteti lucra linistiti la stupi, puteti sa-i curatati sau sa ii extindeti, in functie de necesitati.
Tot acum se va evalua din nou starea de sanatate a albinelor si se vor efectua tratamentele necesare. Se vor face aprecierile legate de cat de puternice sunt coloniile si se va observa cantitatea de puiet existent in stup, dar si resursele de hrana care se mai afla in interior.
Daca la inceput puietul era dispus pe suprafete mai reduse, acum veti constata ca acesta ocupa din ce in ce mai mult spatiu si este posibil sa fie necesara extinderea cuibului cu rame noi, astfel incat matca sa aibe suficient spatiu, iar familia sa devina din ce in ce mai numeroasa.
In cazul in care din anumite motive doriti sa mutati albinele in alti stupi, aceasta este o perioada propice pentru transvazare. Nu uitati ca trebuie ca noii stupi sa fie dezinfectati si pregatiti corespunzator pntru a primi familia si puietul de albine.
Exista situatii in care veti constata la analiza fagurilor ca acestia sunt blocati cu polen si astfel este redusa suprafata unde poate fi crescut puiet. Aveti la dispozitie doua mijloace prin care puteti remedia aceasta situatie. Fie mutati fagurii cu polen si ii inlocuiti cu faguri gata pregatiti sa primeasca oua si ulterior puiet, fie montati deja separatoarele de polen, pentru a evita supra- aglomerarea spatiului intern. Montand separatoare veti fi siguri ca veti avea o rezerva de polen pentru perioadele in care culesul acestuia va fi foarte slab sau va lipsi.
In luna Aprilie puteti sa va intariti coloniile slabite, care altfel nu ar avea sanse de supravietuire, prin introducerea de rame cu puiet capacit, aflat aproape de eclozare, provenind de la familii puternice. Trebuiesc intarite numai acele familii care au matca tanara si puternica, ce, din diverse motive nu a reusit sa faca fata singura necesitatilor familiei sau in care albinele au suferit pe timpul iernii si acum sunt slabite. In cazul coloniilor in care matca este batrana se recomanda sa nu faceti aceasta operatiune, ci mai degraba sa mutati albinele in alt stup, alaturi de o alta familie.
O alta operatiune ar fi cea de intarire a coloniilor medii. Concret, puteti introduce in stupul unei asemenea colonii, rame cu puiet aproape de eclozare, care provine din cea mai puternica familie pe care o detineti. In acest fel veti realiza o echilibrare a puterii familiilor pe care le detineti. Pe de alta parte, in familiile puternice se va intarzia aparitia febrei roitului (atunci cand nu mai au puiet suficient), dar in acelasi timp le furnizati si mai mult spatiu pentru a depune oua si a creste mai mult puiet. Cand faceti insa aceasta operatiune trebuie sa fiti siguri de starea de sanatate perfecta a familiilor, altfel riscand sa contaminati stupii.  
In aceasta luna albinele produc cea mai mare cantitate de propolis, pe care il folosesc pentru a- si repara stupul si a- l izola. Asadar este un moment propice sa recoltati propolis proaspat, fie prin razuirea acestuia, fie prin introducerea unor plase speciale pe care albinele le imbraca in propolis.
In cazul in care practicati stuparitul pastoral va trebui sa incepeti sa faceti pregatirile necesare pentru mutarea stupilor. Va trebui sa analizati bine locul in care vreti sa va amplasati stupii, sa va procurati certificatul sanitar- veterinar eliberat de autoritatile competente, care sa ateste starea de sanatate  a albinelor, fara care nu puteti muta albinele.
Deplasarea albinelor se va face in aceasta perioada spre zonele in care se gasesc salcami, aceasta fiind prima productie semnificativa din an. Evident ca vor fi deplasate numai familiile puternice si sanatoase.
Trebuie sa stiti ca la culesul intensiv de salcam in stup nu trebuie sa existe faguri vechi, care sunt inchisi la culoare, deoarece acestia pot afecta culoarea mierii de salcam. Va trebui sa asigurati o suplimentare a fagurilor din stup, astfel incat albinele sa aiba suficient spatiu pentru depozitare, atat pentru miere, cat si pentru nectar sau polen. Perioada de cules de salcam este una de cules intensiv, dar de scurta durata. Apoi, mierea in sectiuni de faguri, vanduta ca atare este foarte apreciata si bine platita, asadar veti avea nevoie de cat mai multi faguri in stup.
In timpul transportului stupii vor fi bine legati si asigurati, astfel incat drumul sa fie lipsit de incidente neplacute. Recomandam ca deplasarea catre vetrele provizorii, unde se afla salcami sa se faca pe timpul noptii, astfel incat sa fie evitat riscul de a pierde albinele lucratoare care sunt iesite din stup.
Luna Aprilie este una intensa pentru apicultori si albine. Trebuie insa sa va asigurati ca toate operatiile si lucrarile pe care le efectuati sunt de cea mai buna calitate, in caz contrar, acest lucru se va reflecta negativ asupra productiei dumneavoastra si in loc sa produceti profit va puteti confrunta cu pierderi insemnate.
In aprilie, pe langa salcam, albinele mai au ca surse de nectar si polen si urmatoarele plante si arbori: Cais, Capsun, Catina, Cires, Corcodus, Maces, Mar, Mesteacan, Paltin, Papadie, Par, Prun, Rapita, Rachita, Salcie, Ulm, Viorea, Visin, Zambila, etc.
In luna Mai are loc prima recolta bogata de miere, de foarte buna calitate, produsa de albine in urma culesului de nectar si polen de salcam. Deja activitatea din stup este acum foarte intensa, iar albinele sunt intr-o continua agitatie si activitate: unele culeg polen si nectar, altele se ocupa de puiet, altele curata stupii, unele construiesc faguri si asa mai departe.
In aceasta luna matca depune deja circa 2000 de oua in 24 de ore, ceea ce inseamna ca familia de albine este aproape la apogeul dezvoltarii sale din timpul unui an. Trebuie insa ca si doicile sa faca fata acestei avalanse de noi larve si sa poata secreta destul de mult laptisor de matca pentru a asigura hrana pentru puiet. Pana la urma hrana de buna calitate si grija acordata cresterii noii generatii depinde intreg viitorul coloniei. De asemenea mentinerea unei temperaturi optime si constante in stup ramane in continuare o misiune foarte importanta, deoarece vremea este inca schimbatoare si chiar capricioasa, iar noptile pot fi racoroase.
In aceasta perioada de expansiune a familiilor este foarte important ca apicultorii sa adauge noi rame pentru puiet si chiar sa extinda stupii, astfel incat sa previna aparitia febrei roirii. De asemenea, pentru a preveni roirea se pot lua ramele cu puiet si pune in stupii in care sunt familii mai slabe care au nevoie de sprijin.
Un apicultor experimentat stie ca in aceasta luna secretia de ceara de catre albine se afla in punctul sau maxim, asa ca va profita de aceasta ocazie. Se recomanda ca in fiecare an circa jumatate din faguri sa fie schimbati, nu numai datorita deteriorarii pe care acestia o sufera, ci si ca forma de preventie a aparitiei unor boli.
Tot in Mai este bine sa se asigure albinelor magazii suplimentare pentru depozitarea mierii. Este important ca albinele sa aibe la dispozitie cat mai mult spatiu, asa ca fie se introduc corpuri noi la stupi, fie se introduc rame suplimentare, de stransura.
In cazul in care ati plecat cu stupii, adica practicati stuparitul pastoral, dupa ce va instalati in vatra temporara pe care ati ales-o ca fiind potrivita pentru recolta produsa din polen si nectar de salcam, trebuie sa anuntati primaria de care apartine terenul pe care v- ati instalat. In acest mod, in cazul in care in regiune exista culturi care sunt tratate cu substante daunatoare pentru albine veti fi instiintati si veti putea reduce la minin pierderile provocate de o asemenea actiune.
Nu uitati ca trebuie sistata orice forma de hranire a albinelor cu minim zece zile inainte de cules. De asemenea trebuie ales un stup mediu si trebuie asezat pe cantarul de control. Se va nota zilnic greutatea si se va calcula cat nectar aduc albinele si se va putea estima cam care va fi recolta. Culesul de salcam este unul dintre cele mai importante momente ale calendarului apicol, iar unii stupari prefera chiar sa practice de mai multe ori culesul de salcam, deplasandu-se in diferite zone geografice, in functie de momentul in care salcamul infloreste.
Tot in aceasta perioada se vor creste si primele matci, deoarece se apropie perioada roirilor. Este momentul sa inlocuiti matcile necorespunzatoare din stupi sau sa comercializati reginele. De asemenea, pentru apicultorii interesati de colectarea si valorificarea laptisorului de matca acesta este momentul optim.
Luna Mai aduce cu ea si primele extrageri de miere. Mierea va trebui depozitata in camere curate si aerisite pentru a se putea limpezi, pentru ca mai apoi sa poata fi valorificata. Acum puteti instala si colectoarele de polen, daca nu ati facut-o deja.
Din nefericire aceasta luna aduce cu ea si potentiale boli ale albinelor, asa ca monitorizarea atenta a starii de sanatate a albinelor este extrem de  importanta. Chiar daca apicultorii experimentati acorda atentie acestui aspect tot timpul anului apicol, in aceasta perioada vigilenta trebuie crescuta, iar tratamentele trebuiesc aplicate neintarziat. Albinele bolnave aduc prejudicii intregii stupine si riscul de contaminare la alti stupi este foarte mare.
Prevenirea roirii naturale este foarte importanta in aceasta luna, cat si preintampinarea iesirii roiurilor din stupi. Faramitarea familiilor prin roiri repetate va duce la slabirea familiilor de albine, iar acest lucru se va reflecta negativ asupra intregii productii de miere.
 Principalele specii de plante, care pe langa Salcam reprezinta sursele de polen si nectar pentru albine sunt: Artar, Caprifoi, Castan, Catina, Cires, Dracila, Frasin, Gutui, Lucerna, Mac, Mar, Mesteacan, Molid, Paltin, Paducel, Papadie, Par, Pin, Rapita, Salvie, Trifoi, Visin, Vita- de- vie.
Iata o lista cu cateva dintre semnele de care trebuie sa tineti cont, dar si interpretarea acestora, astfel incat sa fiti informati si sa stiti la ce sa va asteptati, atunci cand observati stupii si albinele, fara a deschide stupii.
- daca albinele se agita la intrarea in stup -- asta inseamna ca in stup au patruns intrusi care fura miere
- daca la intrarea in stup exista foarte multe albine moarte -- asta inseamna ca albinele au fost otravite cu substante toxice gen pesticide
- daca gasiti multe albine moarte, iar unele dintre ele inca se mai zbat -- asta inseamna ca sufera de o boala virala (cauzata de un virus), care trebuie identificata si tratata cat mai repede
- daca veti gasi la intrarea din stup trantori morti sau care au fost alungati din stup -- asta inseamna ca este o perioada secetoasa, in care resursele de hrana lipsesc iar stocurile interioare din stup sunt insuficiente pentru ca familia sa mai intretina si trantorii
- daca vedeti ca albinele sunt letargice sau muribunde si nu mai ies la cules -- asta inseamna ca sunt afectate de o boala virala sau ca sufera de foame
- daca gasiti larve mumificate la intrarea in stup -- asta inseamna ca puietul dumneavoastra sufera de aspergiloza (vom reveni intr-un capitol ulterior cu informatii complete despre bolile albinelor) sau de boala puietului pietrificat si va trebui sa luati masuri urgente
- daca vedeti pete de diaree in stup si imprejurimile sale -- albinele dumneavoastra s-au imbolnavit de diaree si trebuiesc tratate
- daca in stup descoperiti multe larve moarte, care au fost scoase din faguri, insa nu au fost carate in exteriorul stupului -- albinele dumneavoastra sufera de foame
- daca multe albine zboara la intrare, insa nu sunt agitate, ci mai degraba zboara de colo colo -- albinele tinere ies la primele lor zboruri de recunoastere
- multe albine care ies din stup sub forma de spirala -- se formeaza roiul, urmeaza roirea unei parti a albinelor din stupi.

5.0 stars based on 8827 reviews