Anul apicultorului- Activitati lunare- Noiembrie, Decembrie, Ianuarie, Februarie

Anul unui apicultor este foarte plin si nu corespunde prea mult cu anul calendaristic asa cum il stim cu totii. Deoarece am putea spune ca anul apicol incepe in martie- aprilie, odata cu iesirea albinelor la cules si se incheie in octombrie- noiembrie, cand albinele incep iernatul. Chiar daca, teoretic, iarna este un sezon mort, cand albinele ierneaza, iar primavara, pana la aparitia florei specifice si a surselor de nectar si polen, albinele nu vor parasi stupul, un apicultor care isi iubeste albinele si vrea sa le ofere cea mai buna ingrijire, tot va avea destul de multa munca de facut si multe lucruri de rezolvat. Vom trece in revista, pentru fiecare sezon apicol in parte, care sunt activitatile specifice si care sunt aspectele de care trebuie sa tineti cont atunci cand va ocupati de cresterea albinelor.

Noiembrie, Decembrie, Ianuarie, Februarie

Aceste luni reprezinta acea perioada de timp in care albinele ierneaza propriu-zis, sunt asezate deja in ghemul specific (despre care am vorbit pe larg in capitolul despre Viata albinelor pe parcursul unui an) si singura lor preocupare este sa isi mentina temperatura constanta in interiorul ghemului si a camerei stupului in care se afla. Aceasta este perioada cand colonia dumneavoastra de albine este slabita, cand albinele care s-au nascut in septembrie- octombrie, si au inceput iernatul, incep pe rand sa moara, insa nu sunt inlocuite cu altele, deoarece in aceasta perioada matca nu depune oua, asadar populatia stupului incepe sa scada.
Iernatul albinelor este inlesnit oarecum si de felul in care apicultorul si-a facut treaba si le-a asigurat anumite conditii, astfel incat aceasta perioada sa fie cat mai usoara pentru albine. Este important sa alegeti cea mai potrivita vatra pentru iernat, sa va asigurati ca stupii sunt amplasati la adapost, departe de actiunea directa a vantului puternic sau a caderilor masive de zapada direct pe stupi, dar in acelasi timp, cu toate ca soarele este destul de zgarcit iarna, stupii trebuie amplasati astfel incat sa  poata beneficia de lumina si caldura acestuia. Trebuie sa tineti seama, de asemenea, si de discomfortul pe care l-ar putea produce albinelor animalele salbatice, pasarile infometate sau soarecii. Asadar, cand pregatiti albinele de iernat trebuie sa luati in calcul toate aceste aspecte.
Este foarte important sa fi pregatit si stupii pentru iernat in mod corespunzator, mai exact sa va asigurati ca acestia nu prezinta fisuri sau gauri prin care sa intre vantul sau chiar daunatorii, dar si ca stupii sunt izolati termic corespunzator. Puteti sa ii invasurati in materiale izolante. Nu amplasati niciodata stupii direct pe pamant, deoarece se vor raci mai rapid, iar umezeala ar putea afecta fundul stupului.
Un alt aspect este cel legat de zgomote. Se recomanda ca stupii pentru iernat sa nu fie amplasati in apropierea unor surse constante de zgomote sau vibratii, cum ar fi strazile circulate, traseele feroviare sau locuri in care trec frecvent multe persoane. Stresul provocat de zgomote determina albinele sa manance mai mult decat ar trebui, iar acest fapt le poate imbolnavi.
De eficienta cu care albinele reusesc sa isi mentina temperatura in stup si ghem pe parcursul iernarii depinde insasi viata lor si a coloniei. Ca si pana acum, albinele vor conlucra impreuna, ca o singura unitate morfo- functionala, ca o entitate, astfel incat toate sa poata beneficia de protectie si caldura.
Trebuie insa sa stiti ca albinele produc caldura, insa la randul lor trebuie sa consume miere pentru a avea energia necesara. De aceea, una dintre cele mai importante sarcini ale apicultorului in aceasta perioada este sa se asigure ca albinele au suficient de multe resurse pentru a supravietui anotimpului rece. De aceea este mai bine ca iarna sa le lasati o cantitate de miere putin mai mare decat cea pe care estimati dumneavoastra ca ele ar putea avea nevoie pentru a iesi cu bine din iarna.
Cu toate ca iarna este cel mai bine sa nu se umble la stupi, trebuie totusi sa verificati nivelul de resurse de hrana, deoarece acest lucru este vital. In cazul in care constatati ca albinele nu mai au hrana, va trebui sa le asigurati dumneavoastra hrana, fie prin faguri cu miere, fie prin sirop, fie, in caz de forta majora, chiar cu zahar (pentru asta colonia trebuie sa fie puternica, temperatura trebuie sa fie destul de ridicata  si trebuie sa existe si umezeala optima, astfel incat albinele sa se poata hrani ). Ideal este sa nu se ajunga la situatia de a va hrani albinele in iarna, deoarece acest lucru le poate dauna. Hranirea albinelor se face in mod firesc in Martie- Aprilie, cand trebuie stimulata ponta matcii, dar si doicile, care trebuie sa produca laptisor de matca in cantitati cat mai mari. Daca albinele termina in lunile de iarna resursele de hrana poate insemna fie ca le-ati lasat prea putine resurse, fie ele s-au confruntat cu un stres mare si au mancat mai mult decat ar fi trebuit. Aprovizionarea cu hrana se va face numai dupa ce ati dus stupul intr-o incapere calduroasa si abia apoi puteti sa deschideti stupul.
Atentie! Nu se recomanda sa folositi miere din alte surse decat cele proprii, pentru a hrani albinele. Exista riscul ca acestea sa se imbolnaveasca. Chiar daca este comestibila pentru oameni, mierea care provine de la albine bolnave poate fi fatala coloniei dumneavoastra.  
Iata cateva retete de hrana pentru albine:
Sirop de zahar
Se va realiza un sirop din trei parti zahar si una de apa. Se pun impreuna intr- un vas emailat sau de inox si se pun pe foc, avand grija sa amestecati in continuu, pentru a nu se lipi zaharul si pentru a se dizolva complet.
Siropul de zahar se va pune in hranitoare numai daca temperaturile o permit. Daca nu, acesta se va turna direct in fagurii langa care se situeaza ghemul de albine.
Fondant
Multe persoane prefera sa prepare ele insele fondantul, insa exista riscul sa ardeti zaharul, iar caramelul nu este recomandat albinelor. De aceea este mai indicat sa cumparati de la magazinele de specialitate hrana pentru albine.
Reteta este urmatoarea: se pun 3 kilograme de zahar tos intr-o cratita si se adauga putina apa fiarta pentru a grabi dizolvarea zaharului. Se pune cratita pe foc si se mesteca in continuu, avand grija ca zaharul sa nu se arda si sa nu se transforme in zahar caramel. Compozitia trebuie adusa la temperatura de 120 de grade Celsius (sunt necesare circa 15- 20 minute). Este foarte important sa mestecati tot acest timp! Se adauga apoi 3 grame de acid tartric si cand este aproape gata compozitia se vor adauga si circa 500 de grame de miere.
Se lasa sa se raceasca pana ajunge la temperatura de 40 de grade Celsius, dupa care se mesteca viguros cu o spatula de lemn. Va avea loc un fenomen prin care compozitia se va transforma din sirop intr-o pasta maleabila de culoare alba, asemanatoare fondantului.
Fondantul se va introduce apoi in stup si va constitui o sursa de hrana pentru albine. Fondantul se va impacheta in hartie si se vor face turtite din el. In hartie se vor efectua mai multe orificii, care vor permite albinelor sa se hraneasca. Fondantul trebuie asezat cat mai aproape de albine, deoarece daca este foarte frig acestea vor fi dispuse sub forma de ghem si nu se vor putea deplasa decat in sus sau in jos pentru a se hrani.

Borcanul cu miere
O alta metoda de a va hrani albinele ar fi sa amestecati trei parti de miere cu o parte de apa calda si sa amestecati pana la omogenizare. Puneti un capac metalic peste borcan si faceti un orificiu prin care strecurati o fasie de carpa de bumbac, cam ca la fitilul unei candele.
Borcanul se va inveli la randul sau in mai multe carpe, care sa mentina o temperatura constanta a continutului. Borcanul se amplaseaza in stup cu capul in jos, iar siropul de miere si apa va imbiba permanent carpa introdusa in borcan, iar albinele se vor putea hrani.

Pasta de zahar
Pentru a prepara aceasta pasta pentru albine nu este bun zaharul tos. Aveti nevoie de zahar farin, insa fara adaosuri de arome. Cantitatile de care veti avea nevoie sunt: circa 750 de grame de miere si 1 kilogram de zahar farin.
Incalziti mierea pana ce aceasta va deveni fluida (nu depasiti temperatura de 40 de grade Celsius) si apoi turnati “in ploaie”, putin cate putin, zaharul farin si mestecati in continuu. In principiu pasta este gata atunci cand mierea nu mai absoarbe deloc zaharul farin.
Aceasta pasta este mai buna decat fondantul pentru albine.
Fondantul, pasta de zahar si celalelate mancaruri solide se vor inveli in hartie si se vor amplasa in stup. Se vor efectua orificii in hartia de impachetare, astfel incat albinele sa se poata hrani. Fondantul se va amplasa deasupra fagurilor unde se afla ghemul de albine.
Pe langa hrana trebuie sa le asigurati albinelor si suplimente de polen. Le puteti gasi in magazinele de specialitate. Insa aceste suplimente se vor administra numai dupa ce albinele au facut macar un zbor de curatare. Puteti sa le administrati si polen din surse proprii, din cel colectat in timpul verii, pe care il maruntiti si il amestecati cu miere, facand turtite pe care le veti amplasa apoi in stupi.

Sfat! Apa folosita la prepararea hranei pentru albine poate fi inlocuita cu ceai de plante medicinale, care va poate ajuta si ca masura de preventie a aparitiei unor boli. Se poate utiliza ceai de sunatoare, galbenele, menta, musetel sau coada soricelului.

Administrarea de sirop de zahar sau de alta hrana la inceputul primaverii va stimula foarte mult procesul de crestere a puietului. Trebuie insa sa va asigurati ca hraniti albinele pana cand resursele de polen si nectar din flori sunt suficiente pentru a hrani colonia si puietul.
Consumul de hrana este variabil insa per stup, in functie de cat de multe albine numara familia din el, cat de puternica este colonia dumneavoastra, cat de grea si geroasa este iarna, cat de bine izolat este stupul sau daca albinele au fost deranjate sau stresate de factori exteriori. Este mai bine sa le lasati mai multa miere albinelor si sa ramana in primavara, decat sa va zgarciti si sa riscati sa pierdeti intreaga populatie. De calitatea si cantitatea hranei depinde viitorul stupinei dumneavoastra.
Daca insa constatati un consum exagerat de hrana trebuie sa descoperiti neaparat care este cauza. O colonie slaba va consuma mai mult decat una puternica, deoarece fiind mai putine albine, acestea vor trebui sa munceasca mai mult pentru a putea sa isi mentine caldura, asadar vor consuma si mai mult. Alte cauze care duc la consumuri exagerate de miere (o familie medie consuma circa 1- 1,5 kilograme de miere pe luna de iarna, daca nu este iarna foarte geroasa) pot fi: prezenta unui intrus in stup, pierderi masive de caldura din stup datorita unor fisuri sau orificii, dar si a stresului suferit de albine, in acest caz trebuind sa identificati care este sursa acestuia.
Chiar daca albinele ierneaza, este recomandat ca macar o data la maxim doua saptamani sa vizitati prisaca, sa ascultati stupii si sa ii studiati pentru a vedea eventualele urme de degradare sau fisuri care ar fi putut aparea. De asemenea trebuie sa va asigurati ca nimeni nu a umblat la stupi si ca nu sunt urme de trecere ale vreunui intrus. In cazul in care constatati nereguli, acestea trebuiesc cat mai rapid remediate, caci odata cu sosirea gerului sau a ninsorilor ar putea ca acestea sa se agraveze.
Daca vremea va permite, puteti efectua un control rapid si sumar al stupilor, cu un minim de disconfort pentru albine, cand trebuie sa ridicati capacul si podisul, pentru a verifica, pe langa resursele de hrana, care este pozitia si forma ghemului si cate albine moarte se afla in stup sau in apropierea urdinisului. Daca ghemul de albine nu se afla pe resursele de hrana, se vor scutura albinele, iar fagurii goi se vor inlatura si se vor inlocui cu altii, care contin miere. Resursele de hrana trebuie sa fie amplasate cat mai aproape de ghem, caci daca este foarte frig albinele nu se pot deplasa pentru a se hrani si chiar daca exista resurse de hrana in stup, ins asunt situate prea departe, albinele pot suferi de  foame sau chiar deceda.  
In luna Noiembrie, daca temperaturile de afara o permit (trebuie sa fie de minim 13 grade Celsius), puteti sa stimulati albinele sa efectueze zboruri tarzii de curatare. Acest lucru este recomandat numai daca sunt zile insorite si lipsite de vant, si este foarte benefic asupra intregului proces de iernare.
 Cu toate ca in timpul iernarii matca nu depune oua, asadar nu isi exercita in niciun fel rolul sau in stup, trebuie sa va asigurati, inainte de iernat, ca regina existenta in stup este una viabila, eventual tanara, dar si prolifica, astfel incat atunci cand va veni timpul aceasta va fi capabila sa asigure inlocuirea albinelor moarte si cresterea coloniei.
Un apicultor trebuie sa stie sa interpreteze zgomotele care se aud iarna din stup. Pentru a le asculta nu este necesar sa deschideti stupii. Puteti sa va lipiti urechea de peretele din fata a stupului sau sa introduceti un furtun de cauciuc prin urdinis si cu ajutorul lui sa ascultati zumzetul albinelor. In cazul in care detineti un stetoscop medical, este si mai bine daca il utilizati pe acesta.  Zgomotele vor fi amplificate si veti putea auzi si mai bine ce se intampla in stup.
Interpretarea acestui zumzet are caracter de diagnostic asupra starii in care se afla albinele, iar dumneavoastra va trebui sa luati masurile care se impun, in functie de ceea ce descoperiti in timpul auscultatiei. Se recomanda ca apicultorii incepatori sa efectueze aceasta inspectie auditiva a stupului impreuna cu un stupar cu experienta, care poate rapid sa isi dea seama daca este ceva in neregula si care poate sa ajute la semnalizarea si remedierea situatiei problematice.
Iata care este interpretarea sunetelor pe care le puteti auzi din stup:
- daca nu se aude niciun zumzait, ciocaniti incet in stup. Daca se aude un bazait puternic ce se calmeaza rapid inseamna ca albinele ierneaza foarte bine.
- zumzaitul uniform si linistit denota faptul ca in stup totul este bine si albinele isi desfasoara activitatile normale in conditii foarte bune, si iernatul decurge normal. Nu este necesar sa deschideti stupul in acest caz.
- un bazait puternic semnalizeaza ca albinele sunt agitate, ca sufera dintr-un anumit motiv sau ca sunt stresate de un eventual intrus din stup. In acest caz se impune deschiderea stupului si cautarea motivului suferintei acestora.
- daca auziti un bazait slab, insa in acelasi timp si un fosnet ca de frunze batute de vant, inseamna ca albinele dumneavoastra sunt flamande. Este posibil sa isi fi terminat proviziile, ceea ce inseamna ca trebuie sa le furnizati dumneavoastra hrana sau nu reusesc sa mai ajunga le resursele de hrana, mai ales in iernile foarte geroase. Si intr-un caz si in celalalt, se impune sa deschideti stupul pentru a evalua situatia si a lua masurile care se impun: fie le puneti dumneavoastra mancare, fie le ajutati sa ajunga la resursele existente in stup sau mutati hrana mai aproape de ele.
- zumzaitul prelung si tanguitor denota in alt tip de suferinta a coloniei- si anume lipsa matcii. Lipsa acesteia creaza stres asupra coloniei, duce la consum exagerat de provizii sau chiar la imbolnavirea albinelor. Este impetuos necesar sa deschideti stupul pentru a putea evalua situatia, insa daca este foarte frig afara (sub 8 grade) trebuie sa duceti stupul la adapost pentru aputea umbla la el. Va trebui sa inlocuiti matca imediat. Daca insa acest lucru nu este posibil nu va ramane decat sa uniti colonia cu o alta familie. Se recomanda sa alegeti cea mai slaba colonie pe care o aveti pentru o uni cu cea ramasa orfana de regina. In acest mod veti evita si eventualele conflicte, dar in acelasi timp, veti obtine si o familie mai puternica.
Un alt aspect are va poate furniza informatii despre starea albinelor este cel legat de numarul de albine moarte pe care le gasiti la urdinis sau in stup, in cazul in care deschideti stupii in sezonul rece. In medie, in sezonul de iernat, mor destul de  multe albine, circa o cantitate egala cu doua- trei causuri de maini pline (cam cate albine incap intr- un faras de dimensiuni medii). Acest fapt se poate datora in primul rand epuizarii albinelor sau faptului ca albinele care au intrat in iarna erau deja prea batrane sau epuizate.
In cazul in care constatati ca numarul albinelor moarte este mult mai mare, acest lucru va poate semnaliza faptul ca exista anumite probleme in stup: fie au intrat soareci, fie albinele sunt bolnave, fie nu le-ati asigurat suficicenta hrana.
Daca veti constata ca exista multe albine moarte care au capetele roase sau anumite parti din corp lipsa, cocoborat cu resturi sub forma de rumegus de ceara sau prezenta unor excremente, inseamna ca in stup a patruns un soarece. Iarna, albinele nu se pot apara ca in sezonul cald si pica deseori prada acestor animale. In acest caz este foarte important sa scoateti soarecele din stup si sa evaluati si sa indepartati pagubele produse de acesta in stup.
Daca veti constata ca trupurile albinelor moarte prezinta urme de mucegai, acesta este un semn de avertizare asupra faptului ca in stup este prea mare umezeala. Si in acest caz va trebui sa remediati aceasta problema. Se recomanda ca in cazul in care gradul de umezeala este foarte mare sau mucegaiul s- a extins foarte mult sa mutati albinele.  
In cazul in care veti constata ca albinele moarte au corpurile umflate sau vedeti urme de diaree in preajma urdinisului, acest fapt denota prezenta unei boli in randul populatiei de albine, datorata fie proastei calitati a hranei, fie faptului ca au mancat prea multa mancare din cauza stresului. In acest caz trebuie sa ardeti trupurile albinelor si sa deschideti stupul pentru a afla cu exactitate cauza bolii si sa aplicati eventualul tratament recomandat in astfel de situatii.
Daca veti constata prezenta cristalelor de miere pe albine insemna ca mierea s-a zaharisit si lipseste apa din stup, iar albinele pot intampina dificultati in a se hrani sau chiar pot face diaree de la mierea cristalizata. Va trebui sa va asigurati ca albinele au apa, deoarece ele folosesc apa pentru a decristaliza mierea. Cristalele mari nu pot fi mancate si este posibil sa le gasiti pe fundul stupului, iar albinele sa fie infometate.
In cazul in care a nins puternic si stupii sunt acoperiti de zapada va trebui sa indepartati zapada din jurul stupilor, facand cand mai putin zgomot posibil, pentru a nu stresa albinele. De asemenea trebuie sa va asigurati ca scandurelele de zbor si urdinisul nu sunt blocate de zapada sau gheata, deoarece albinele s-ar putea sufoca in stup.
Insistam asupra stresului provocat de zgomote deoarece orice zgomot faceti dumneavoastra in jurul stupilor este perceput de albine si reprezinta o sursa de agitatie si stres pentru ele, iar in aceste conditii albinele consuma mai multa hrana, existand riscul sa nu le mai ajunga resursele pentru tot sezonului rece sau sa se imbolnaveasca.
Este foarte benefic pentru albine sa faca zboruri de curatire, mai ales in ianuarie si februarie, daca temperatura exterioara o permite (trebuie ca afara sa fie minim 12 grade Celsius si sa fie o zi insorita). Albinele acumuleaza in intestine excremente si este foarte important sa faca aceste zboruri pentru a- si curata organismele si pentru a preveni aparitia diareei. Insa aceste zboruri au nevoie de ceva pregatire prealabila.
In primul rand trebuie sa curatati urdinisul si scandurelele de zbor de orice urma de zapada si de albine moarte sau alte resturi. Amplasati in apropierea stupilor paie, fan, frunze uscate, orice alte materiale pe care albinele pot ateriza. Daca aterizeaza direct pe zapada risca sa amorteasca, sa nu mai poata zbura si sa moara. Pentru a stimula albinele sa faca aceste zboruri de curatire amplasati stupii in plin soare si eventual indepartati chiar si capacul stupului, astfel incat caldura solara sa patrunda pana la podisor si albinele sa o simta.
Daca doriti sa scoateti albinele din stup, puteti sa loviti usor stupii, iar albinele se vor agita si vor incepe sa iasa din stupi. O familie sanatoasa va face zboruri de circa 30- 50 de minute. Apicultorul va avea timp in acest interval sa observe albinele si comportamentul lor, putand depista astfel potentialele anomalii la acestea. In cazul in care un apicultor constata ca albinele ies singure la zboruri de curatire, chiar daca afara este inca mai frig decat minimum de temperatura recomandat pentru astfel de zboruri, acesta este un semnal ca intestinele albinelor sunt supraincarcate, iar acest fapt poate semnaliza ca exista stari anormale, care au dus la supra- alimentarea albinelor. Va trebui sa cerceteze stupul din care provin acestea si sa incerce sa remedieze situatia.
Zborurile de curatire sunt extrem de importante pentru familia de albine. Aceste zboruri stimuleaza foarte mult cresterea puietului. Albinele sunt stimulate sa inceapa cu pana la doua- trei saptamani mai devreme sa depuna oua si sa creasca puietul. Iar acest lucru este benefic si pentru dumneavoastra, dar si pentru albine: colonia va deveni mai puternica in mai scurt timp, iar culesul si implicit productia de miere vor incepe si ele mai timpuriu decat in cazul albinelor care nu efectueaza zboruri de curatare.  
In luna Ianuarie familia de albine incepe incet- incet sa isi revina la viata ca sa zicem asa. Lucrurile incep sa se miste in interiorul stupului. Matca incepe sa depuna primele oua si in curand va incepe etapa de inlocuire a albinelor batrane, odata cu aparitia primului puiet in stup.
Incepand de acum, temperatura din interiorul ghemului va incepe sa creasca constant, pana va ajunge la circa 35 de grade Celsius. Caldura este necesara matcii pentru a putea depune oua, dar si cresterii puietului. Regina va incepe sa depuna intre 10 si 100 de oua in 24 de ore, incepand cu fagurii amplasati in regiunea care se afla aproximativ in centrul ghemului, unde este cel mai cald. Trebuie sa stiti ca in aceasta perioada va creste considerabil consumul de hrana.
Acum este momentul sa incepeti sa hraniti si dumneavoastra albinele. Daca pana acum acest fapt nu a fost necesar, acum se impune sa le administrati suplimente de hrana si apa. Au nevoie de foarte multe glucide si implicit energie, atat pentru a mentine caldura la 35 de grade Celsius, chiar daca afara sunt temperaturi mai scazute de 10 grade Celsius, dar au nevoie si de hrana pentru ele, pentru ca doicile sa poata secreta laptisorul de matca, la inceput pentru a hrani si stimula regina sa depuna oua, iar apoi sa poata sa hraneasca puietul. Daca in Ianuarie albinele vor consuma un kilogram si jumatate de miere, in luna februarie, cand deja eclozeaza puietul, consumul va creste chiar si pana la 3 kilograme de hrana pe luna per stup.
Spre sfarsitul lunii Februarie si inceputul lunii Martie, activitatea din interiorul ghemului se va intensifica, iar puietul va fi crescut pe arii din ce in ce mai extinse. Daca doriti sa intensificati si sa sprijiniti cresterea de puiet trebuie sa va asigurati ca albinele au destule proteine, iar daca este cazul, sa le furnizati pastura si suplimente de polen.
O atentie deosebita trebuie sa acordati in aceasta perioada de sfarsit de iarna si umezelii din stup. Se stie ca umezeala favorizeaza aparitia mucegaiurilor. Datorita cresterii activitatii in stup si a temperaturii (pe care albinele o cresc pentru a-si putea creste puietul in siguranta) apare in stup condensul, care se formeaza datorita vaporilor care intra in contact cu peretii reci ai stupului. De aceea va recomandam ca in aceasta perioada sa faceti in asa fel incat stupul sa fie usor inclinat spre urdinis, pentru a se putea elimina apa provenita de la condens.
Insistam asupra importantei vizitelor stupilor, dar mai ales asupra hranirii coloniilor care au ramas fara hrana. Acest lucru este vital, in cazul in care nu doriti sa pierdeti albinele si sa inregistrati pagube.
De asemenea este esential sa verificati prezenta matcilor in colonii. Daca atunci cand umblati la stupi nu gasiti in aceasta perioada nici oua si nici larve inseamna ca familia este orfana de matca, ceea ce poate duce la pieirea coloniei. Mai exista situatii in care intr- un fagure veti gasi mai mult de un ou, ceea ce inseamna ca unele albine lucratoare au depus oua. Si intr-un caz si in celalalt, trebuie neaparat sa asigurati o matca stupului. In cazul in care aveti matci in alti stupi puteti sa preluati una din stupina dumneavoastra, puteti achizitiona una de la alti apicultori, in cazul in care doriti o diversificare a genomului sau puteti sa uniti doua colonii mai slabe, pentru a crea una puternica.
Spre sfarsitul iernii se recomanda sa va intensificati activitatile in stupina si vizitarea familiilor de albine sa se faca mai des. Trebuie sa remediati toate posibilele probleme aparute in timpul iernatului, inainte de venirea primaverii. Acum va recomandam sa faceti chiar si doua vizite saptamanal, sa ascultati stupii si, daca vremea este insorita si mai calda, sa incurajati albinele sa iasa la zborurile de curatire.
Atunci cand vizitati stupii, se recomanda si sa curatati resturile de pe fundurile stupilor. Va trebui sa analizati ceea ce se extrage din stup, care sunt deseurile pe care albinele le elimina, pentru a afla astfel si cum ii merge coloniei de albine.
Atunci cand curatati fundul stupului aveti ocazia sa adunati si mai multe informatii despre cum a decurs iernarea. Daca veti gasi puiet mort pe fundul stupului inseamna ca s-a inregistrat o scadere brusca a temperaturii in interiorul ghemului, ceea ce semnalizeaza o problema. Va trebui sa deplasati stupul intr-o incapere incalzita si sa vedeti care este cauza.
Daca insa gasiti pe langa larvele moarte si oua inseamna ca activitatea de crestere a puietului a inceput prea devreme, iar temperatura exterioara a dus la scaderea temperaturii din ghem sub temperatura normala cresterii puietului. Cuibul s- a racit si noua potentiala generatie a murit. Albinele au curatat fagurii si i- au pregatit pentru alte oua si larve si au indepartat astfel si puietul mort.
Daca veti constata ca deseurile sunt dispuse liniar, fie pe o singura linie, fie pe mai multe, inseamna ca iernatul decurge bine si ca albinele sunt concentrate mai ales in regiunea unde veti gasi resturi.
Daca la urdinis constatati urme de chiciura inseamna ca deja matca depune oua si datorita cresterii activitatii si a umezelii datorate incalzirii ghemului pentru a creste puietul, vaporii rezultati vor forma, in contact cu gerul de afara, chiciura.
Daca doriti sa sprijiniti albinele pentru a incepe cresterea puietului cat mai devreme, va trebui, pe langa incurajarea zborurilor de curatire din zilele calduroase, sa le furnizati albinelor surse suplimentare de hrana si chiar sa pulverizati sirop de zahar pe rame. Cu cat incepe mai devreme cresterea puietului, cu atat mai repede vor fi inlocuite albinele batrane, iar colonia va fi deja puternica atunci cand vine primavara si va incepe culesul mai repede ca alte albine, care inca nu au reusit sa isi dezvolte populatia tanara.
Sezonul rece, care nu este foarte aglomerat pentru apicultori, poate fi foarte bine folosit pentru a inspecta si repara sau inlocui uneltele de lucru, pentru a topi ceara de la fagurii care nu mai pot fi folositi, se pot pregati ramele pentru primavara, se pot consulta carti sau literatura de specialitate, etc.
In perioada 1-7 Decembrie este sarbatorita Saptamana internationala a apicultorului, prilej cu care se organizeaza diferite actiuni si activitati, intruniri si conferinte cu apicultori din tara si strainatate, se pot discuta diverse aspecte legate de albine, se poate face schimb de experienta cu apicultori din alte regiuni geografice, etc. Este un prilej excelent pentru a invata lucruri noi si pentru a cunoaste si alt fel de management al prisacilor.

5.0 stars based on 6258 reviews