Anul Apicultorului- Luna August

 Luna August este ultima luna de vara. Deja se observa anumite schimbari climaterice, ziua incepe sa scada, iar noptile devin mai racoroase. Este o luna foarte importanta pentru apicultori, caci in August incep efectiv pregatirile pentru iernat. Stupii trebuie sa contina familii puternice, care sa reziste pana in primavara. Asadar, se va acorda o atentie marita puietului si populatiei de albine. 

Apicultorul trebuie sa acorde o mare atentie starii de sanatate a albinelor, dar mai ales ritmului de inmultire a acestora, caci asa cum spuneam, noile generatii care ies acum din ou vor fi albinele ce vor petrece iarna in stup. Daca in Iulie albinele acordau destul de putina atentie cresterii puietului, in August se constata o crestere a activitatii de depunere a oualelor din partea matcii.
O alta modificare evidenta in comportamentul albinelor in aceasta luna este parasirea fagurilor periferici si aglomerarea acestora spre fagurii situati in zona centrala a stupului, acolo unde este crescut si puietul. 

Acum poate aparea fenomenul denumit “blocajul cuibului” datorita faptului ca toate rezervele de miere si pastura sunt concentrate acum in fagurii care adapostesc cuibul cu puiet. Apicultorii trebuie sa limiteze efectele negative ale acestui fenomen. Se stie ca albinele se ghideaza foarte mult dupa instinct, iar acesta le dicteaza acum sa acumuleze cat mai multa hrana. In unii stupi are loc scaderea depunerii de oua de catre matca, tocmai datorita faptului ca fagurii sunt preponderent utilizati pentru a depozita rezerve pentru iarna, nemaifiind loc si pentru “cresa”. Daca nu este controlat acest fenomen, se va ajunge la slabirea familiei de albine, si chiar la riscul ca acestea sa nu poata supravietui iernii. Cand apare acest fenomen se constata o reducere radicala a puietului, dar si un numar redus de albine cu corp gras, albine specifice sezonului de iarna. De aceea stuparul va avea grija sa limiteze viitoarele pagube. 

O alta modificare ce se poate constata este ca albinele nu mai construiesc faguri noi, iar puietul de trantori este eliminat. Se constata insa o intensificare a actiunii de “carpire” a tuturor crapaturilor din stup cu propolis. Practic albinele stiu ca urmeaza sezonul rece, asa ca isi iau din timp masurile necesare. 

Iata care sunt activitatile pe care un apicultor trebuie sa le desfasoare in aceasta perioada:

- verificarea matcilor- asa cum spuneam, este esential ca familiile care intra in iarna sa fie unele puternice. De aceea, apicultorul trebuie sa verifice care este ponta matcilor, daca aceasta este continua sau exista si faguri noi. Starea de sanatate a matcii este esentiala, asa ca matca va fi atent evaluata si analizata. Daca se constata o imbatranire a acesteia, scaderea numarului de oua depuse de ea sau probleme de sanatate, matca trebuie schimbata imediat si inlocuita cu o matca atent selectionata, care sa fie capabila sa asigure un puiet numeros si sanatos. Un alt semn de care apicultorii trebuie sa tina cont, caci el atrage atentia asupra unei probleme in stup, este prezenta trantorilor in stup chiar si in aceasta luna. Acest fenomen comunica faptul ca albinele pastreaza trantorii pentru ca acestia sa poata fecunda matcile tinere. Acest comportament apare atunci cand albine fie raman orfane, fie stiu, instinctiv, ca matca veche este bolnava, batrana sau prea slabita. Se va acorda o foarte mare atentie atunci cand se introduce o matca noua in stup, caci poate aparea fenomenul de respingere, ceea ce va duce inevitabil la lipsa puietului. Se recomanda ca apicultorii proaspat initiati in cresterea albinelor sa apeleze la serviciile altor stupari cu experienta. Se va evita, pe cat posibil, si consangvinizarea din stupi. 

- verificarea si eliminarea fagurilor necorespunzatori- s-a constatat ca albinele evita sa depuna puiet in fagurii albi sau noi, caci acestia nu conserva la fel de  bine caldura. Apicultorul va trebui sa ii elimine pe acestia. In cazul in care se constata totusi prezenta puietului in astfel de faguri, fagurii vor trebui mutati cat mai aproape de marginea cuibului, iar dupa ce puietul a eclozionat vor fi si acestia eliminati din stup.  De asemenea se va verifica integritatea tururor fagurilor si daca se constata deformari ale acestora, vor fi schimbati, de preferat cu faguri din anii precedenti, in care au mai fost crescute si alte generatii de puiet. Trebuie asigurat un control foarte riguros si fagurilor care vor fi acum introdusi in stup, pentru a nu exista riscuri de contaminare sau imbolavire a albinelor. 

- deblocarea cuiburilor- asa cum spuneam anterior, uneori apare fenomenul de blocare a cuibului datorat acumularii de rezerve de miere in zona destinata cresterii puietului. Apicultorul va trebui sa deblocheze cuiburile, caci altfel risca sa intre in iarna cu familii slabite, care pot pieri. Apicultorul poate rearanja fagurii in stup, astfel incat sa lase zona centrala libera pentru puiet. Se pot introduce faguri noi, la interval de o saptamana, in care matca va depune oua. Intotdeauna fagurii cu rezerve vor fi asezati imprejurul cuibului. 

- verificarea starii de sanatate a albinelor- este esential ca apicultorul sa verifice sanatatea albinelor si sa administreze tratamentele necesare in cazul in care se constata prezenta vreunei boli sau parazit in stup. Unii apicultori prefera chiar sa trateze profilatic albinele, pentru a nu avea surprize ulterioare. De asemenea, apicultorul trebuie sa verifice si cat de puternice sunt familiile pe care le are. La nevoie se va recurge chiar la unirea familiilor.

- eliminarea fagurilor cu miere de mana- mierea de mana este daunatoare albinelor pe timpul iernii, caci are un continut prea mare de minerale, ingreuneaza digestia albinelor si produce diaree, si de aceea trebuie sa fie indepartati toti fagurii care contin astfel de miere. Mierea de mana se recunoaste usor dupa aspectul sau vascos, culoarea mai inchisa, cu nuante maronii sau verde inchis si cu gust mai putin dulce decat restul mierii. Se poate sa fie dificil pentru apicultorii ne-experimentati sa gaseasca acesti faguri, mai ales daca mierea de mana a fost amestecata cu miere florala, iar fagurii capaciti. In acest caz va fi necesara fie analiza cu apa de var, fie cea cu alcool de 96oC. 

- completarea rezervelor de hrana pentru iarna- in cazul in care se constata o cantitate redusa de hrana in stup, apicultorul va trebui sa suplineasca acest deficit, introducand o cantitate suficienta de miere. In medie, rezerva de iarna de miere pentru un stup este de circa 16- 18 kilograme de miere, in functie de marimea familiei. Asa cum spuneam in materialul despre luna Iulie, se recomanda sa se pastreze pentru iarna faguri cu miere capaciti din fiecare tip de recolta. In cazul in care aceasta nu este suficienta, se va apela la hranitul artificial cu sirop de zahar. Siropul nu se va fierbe! Pentru a realiza siropul aveti nevoie de o parte si jumatate de zahar la o parte de apa. Pentru a evita cristalizarea se poate adauga acid citric (1 gram de acid citric la 1 litru de sirop). Se recomanda ca rezerva de hrana ce consta in sirop de zahar sa nu fie introdusa in stup mai tarziu de data de 15 August. Pe langa rezervele de miere, trebuie asigurate si rezerve de polen si pastura albinelor (la nevoie se poate recurge la administrarea turtelor de polen). Au nevoie de polen si pastura pentru a forma proteine si grasimi necesare in organismul lor pentru a rezista pe parcursul iernii. 

- asigurarea caldurii in stupi- odata cu scaderea zilei si a temperaturilor, noptile devin mai racoroase, iar acest lucru poate afecta depunerea de oua de catre matca, dar si cresterea puietului. De aceea este necesar ca apicultorul sa aseze astfel fagurii incat sa asigure o protectie termica a cuibului. Se pot folosi si pernite, daca temperaturile exterioare scad foarte rapid. 

- mutarea stupilor la culesurile tarzii- daca locatia va permite, puteti sa mutati stupii in zonele de miriste sau fanete, astfel incat albinele sa isi produca mai multe rezerve pentru iarna. In acelasi timp, prin mutarea stupilor se va stimula si depunerea de oua si cresterea de puiet, dar si extinderea in timp a acestor activitati. 

- prevenirea furtisagului- mai ales daca nu exista culesuri apare fenomenul de furtisag, care este daunator atat albinelor, cat si apicultorului. De aceea se vor lua masuri pentru a preveni aparitia acestui fenomen. Atfel se va recurge la restrangerea urdinisurilor si astuparea oricaror orificii si crapaturi din stupi. 

- dupa ultimul cules mierea din stupi va fi recoltata, asigurandu-se suficiente resurse de hrana pentru albine, astfel incat sa acestea sa nu ramana fara rezerve pe parcursul iernii. 

Plantele care asigura polen si nectar in luna August, in ordinea productivitatii, sunt: Sulfina, Busuiocul de miriste, Zburatoare, salcam, Rachitan, Dalia, Facelia, arborele de miere, Anghinarea castravetele, Butoias, Evodia, Cenuser, Hurmuz, Iarba sarpelui, Izam, Isop, Jales, Macul, Mustarul, Pepenele galben, Pepenele rosu, Rapita salbatica, Ridichea, Lucerna, Lavanda, Palamida, Roinita, Sulfina, Trifoiul. 

5.0 stars based on 2426 reviews