Anul apicultorului- luna Iulie

 Luna Iulie reprezinta pentru albine ultima parte a ciclului lor biologic. Este luna in care activitatea predominanta a albinelor este cea de cules, de strangere a rezervelor pentru iarna. In aceasta perioada cresterea puietului este partial sau chiar total abandonata, caci instinctul de supravietuire indeamna insectele sa isi asigure suficienta mancare pentru perioada de iarna.

Datorita activitatii intense de cules a albinelor lucratoare, in aceasta perioada apar chiar si conflicte intre acestea si matca, deoarece fagurii sunt folositi cu preponderenta la depozitarea mierii, iar matca nu are unde sa mai depuna oua. Este foarte important pentru apicultori sa asigure suficienti faguri in stup. 

In aceasta perioada, daca nu sunt luate masuri specifice, familia de albine poate deveni vulnerabila. Cresterea puietului fiind neglijata, nu vor mai aparea foarte multi indivizi tineri, ceea ce duce la slabirea familiei (asa cum am spus si cu alta ocazie, puterea unei familii de albine este data de numarul de indivizi activi). De asemenea se constata o scadere a numarului de oua depuse de matci, mai ales daca acestea sunt batrane. 

Trebuie acordata o atentie marita si preventiei aparitiei bolilor specifice sezonului, astfel incat albinele sa nu aibe de suferit. Vom reveni pe larg, intr-un material urmator, asupra subiectului afectiunilor albinelor.
Ca si in celelalte luni ale anului apicultorului, exista anumite activitati specifice, pe care le vom relata in continuare. Trebuie acordata atentia cuvenita familiilor de albine, astfel incat apicultorul sa se poata bucura de o productie de miere cat mai mare.

Asadar, activitatile specifice lunii Iulie sunt:

- recoltarea mierii- poate una dintre cele mai importante si placute, in acelasi timp, activitati. Apicultorul trebuie sa acorde mare atentie acestei actiuni, iar atunci cand se extrag fagurii cu miere trebuie avut grija ca familia sa fie cat mai putin posibil deranjata. Un apicultor intelept va lasa mereu in stup o rezerva de circa 5-6 kilograme de miere, astfel incat albinele sa aiba in permanenta hrana, mai ales daca este un sezon foarte ploios si nu se pot face zboruri de cules. Se recomanda sa se pastreze cate 2 faguri de miere capacita si din culesul de salcam, chiar daca acum albinele realizeaza culesul de la alte plante.

- cresterea si schimbarea matcilor- apicultorul trebuie sa acorde atentia cuvenita si cresterii artificiale de matci, pentru a se asigura ca atunci cand va intra in iarna, fiecare familie va avea o matca puternica si sanatoasa, care sa poata asigura o familie puternica, ce va face fata cu brio perioadei de iernat. In stupii in care se constata ca exista matci slabite, bolnave sau batrane, se va realiza inlocuirea acesteia, cu o matca tanara, puternica, atent selectionata de catre apicultor. In cazul in care sunteti la inceputul activitatii dumneavoastra in ale apiculturii, apelati cu incredere la un apicultor experimentat, care va poate dezvalui cateva dintre tainele selectiei celei mai potrivite matci pentru stupii dumneavoastra. De asemenea trebuie sa fiti foarte atenti la semnezele care anunta ca o familie a ramas orfana. Daca atunci cand umblati la stupi gasiti faguri cu puiet care nu sunt capaciti, inseamna ca familia a ramas fara matca si trebuie sa asigurati o regina in cel mai scurt timp posibil. Familiile orfane culeg mai putin polen si nectar si de asemenea se slabesc, devenind foarte vulnerabile. 

- intarirea familiilor existente- in cazul in care constatati ca anumite familii de albine sunt slabite sau sunt prea noi si nu au suficienta putere, sau ca numarul indivizilor a scazut, la fel si productia de miere, trebuie sa aveti grija sa le intariti cu faguri cu puiet, miere si polen, provenit din stupii cu familii puternice. Se va acorda o atentie sporita a starii de sanatate a indivizilor din care extrageti acesti faguri, astfel incat sa va asigurati ca nu va exista riscul imbolnavirii stupului receptor. Un alt fenomen care are loc in aceasta perioada este roirea. In aceasta situatie, apicultorul trebuie sa asigure stupi suplimentari, laborios pregatiti, din timp, astfel incat noua familie sa aibe conditiile necesare pentru a se dezvolta corespunzator si a deveni puternica pana la intrarea in iarna. 

- ventilatia stupului- este foarte importanta, mai ales in aceasta perioda, in care temperaturile exterioare sunt foarte ridicate (nu degeaba i se spune Luna lui Cuptor!). In perioada in care este canicula, un numar mai mare de albine va ramane in stup pentru a asigura mentinerea temperaturii optime, ceea ce inseamna ca numarul de indivizi care iese la cules este redus, iar acest lucru se repercuteaza negativ asupra productiei de miere. Apicultorul trebuie sa mute stupii intr-o zona cu umbra, iar daca acest lucru nu este posibil, va trebui sa asigure, prin mijloace adiacente, destul de multa umbra, astfel incat temperatura din stup sa nu creasca foarte mult. 

- controlul sanatatii albinelor- se va acorda o atentie marita verificarii starii de sanatate a albinelor si puietului. In cazul in care se constata anumite afectiuni, se va proceda la tratarea imdiata a familiei de albine, caci starea lor de sanatate este esentiala, atat pentru familiile in sine, cat si pentru apicultor. 

- se va acorda o atentie marita si prevenirii aparitiei fenomenului de furtisag sau de combatere a acestuia, daca deja s-a produs. Se va realiza o restrangere a cuibului si micsorarea urdinisului. 

- se poate continua stuparitul pastoral, prin mutarea supilor in zonele in care se gasesc cele mai multe plante. Trebuiesc asigurate cu mare atentie conditii optime de transport, manipularea cu grija a stupilor, anuntarea autoritatilor despre mutarea vetrei si respectarea legislatiei in vigoare.

Plantele melifere specifice lunii Iulie, in ordinea productivitatii, sunt: Facelia, Floarea- Soarelui, Teiul, Zmeurul, Zburatoare, Coriandrul, Mustarul, Trifoiul, Lucerna, Talpa- Gastei, Sulfina, Salvie, Roinita, Rachitan, Pepene rosu, Pepene Galben, Papadia, Mataciune, Dalie, Dovleac, Hrisca, Hurmuz, Lavanda, Iarba Sarpelui, Mac Rosu, Ceapa, Albastrea, Anghinare, Bumbac, Butoias, Castravete, Ceara albinei, Jales de camp, Haina miresei, Limba mielului, Ispo, Fluturei, Cenuser, Caprifoi, Butoias. 

5.0 stars based on 2263 reviews