Anul Apicultorului- Luna Iunie

 Luna Iunie este ultima luna de primavara si este o luna foarte ocupata, atat pentru albine, cat si pentru apicultori. Acum majoritatea pomilor sunt infloriti, la fel si flora, chiar si cea montana, iar culesul devine acum prioritatea numarul unu.

Un apicultor care s-a ocupat cu grija de albinele sale toata iarna si primavara, va avea in luna Iunie stupii populati de familii puternice, cu multi membri, iar productia de miere va fi direct proportionala cu gradul sau de implicare. Intre albine si apicultor, asa cum am mai spus-o, exista o simbioza puternica, iar actiunile uneia dintre parti are efecte directe asupra celeilalte parti implicate.
Apicultorul trebuie sa decida unde isi va amplasa stupii, astfel incat sa fie sigur ca se va bucura de o productivitate maxima. Asadar, stupii trebuiesc amplasati intr-o zona in care exista suficienta flora melifera, care sa se intinda pe o raza de circa 3 km si in care sa existe o sursa de apa. Din pacate productivitatea depinde si de conditiile atmosferice, caci vantul si ploile pot influenta negativ culesul, mai ales daca dureaza mai multe zile la rand. 

In aceasta perioada trebuie acordata o mare atentie tendintei de roire a albinelor. Asupra acestui fenomen natural si instinctiv al albinelor vom reveni mai pe larg intr-un material viitor. Un apicultor caruia ii pasa de albinele sale va stii sa ia masurilenecesare pentru a preveni roirea sau va folosi acest moment in propriul sau interes, populand un stup gol. 
Activitatile din stupina, specifice acestei luni, depind de o serie de factori, care nu tin de apicultor. Acesta, insa, trebuie sa tina cont de conditiile meteorologice, de comportamentul albinelor, de gradul de inflorire al plantelor, etc, astfel incat sa isi adapteze actiunile la ciclurile naturii, pe care nu le poate influenta sau controla. 

Vom analiza pe rand, metodic, cateva dintre activitatile specifice lunii Iunie. In primul rand, apicultorul trebuie sa se asigure ca albinele au suficient spatiu in stupi, atat pentru cresterea puietului, cat si pentru prelucrarea nectarului si polenului si pentru depozitarea mierii. In acest scop va introduce in stup, daca este necesar, faguri noi sau va proceda la extragerea mierii din fagurii existenti, daca nu are alta solutie.
Introducerea in stup a fagurilor noi va creste productivitatea de miere si va asigura o recolta bogata. Se recomanda, totusi, ca in perioadele de cules intense, sa se reduca, pe cat posibil, deranjarea albinelor, in mod inutil. Daca nu exista alta solutie si trebuie sa umblati la stupi, aceasta activitate trebuie sa se desfasoare in a doua jumatate a zilei, spre seara, spre a reduce impactul negativ asupra activitatii stupului. Verificarea productivitatii si a culesului se poate face prin proba cantarului, astfel incat sa nu trebuiasca deranjate albinele.
In cazul in acre exista pericolul ca o familie de albine sa roiasca se va proceda la trecerea roiului intr-un alt stup, pre-populat anterior cu faguri din stupul de provenienta. In acest caz sunt suficienti circa patru faguri populati cu albine si puiet. Nu uitati ca trebuie sa introduceti in acest stup nou o matca fecundata.

Luna Iunie este cea mai propice si pentru cresterea matcilor, in cazul in care vreti sa obtineti profit si din aceasta activitate sau vreti sa va extindeti activitatea. In acelasi timp, daca veti constata ca matca dintr-un stup este epuizata, agresiva sau nu este suficient de prolifica, tot in aceasta perioada se va recurge la schimbarea matcii. Inlocuirea matcii are un impact foarte puternic asupra productiei de miere, dar si asupra productivitatii albinelor in anul urmator.
In timpul extragerii mierii trebuiesc respectate normele sanitar- veterinare prevazute de lege si trebuie redus, pe cat posibil, impactul negativ asupra fagurilor (nu trebuie sa uitati cat efort si resurse sunt necesare construirii de faguri noi!). Echipamentul folosit la extragerea mierii trebuie sa fie curat, fara mirosuri straine si uscat, iar apicultorul trebuie sa poarte halat alb, curat. Mierea extrasa va trebui lasata cateva zile in recipiente curate, pentru a se limpezi si pentru ca orice urma de reziduuri sa iasa la suprafata (resturi de ceara, albine moarte, etc.)

Un alt lucru, foarte important, care trebuie sa preocupe apicultorul este ventilatia corespunzatoare a stupilor. In cazul in care stupii nu sunt bine ventilati sau sunt expusi la radiatia directa a razelor solare, un numar mare de albine va fi blocat in stup pentru a mentine temperatura constanta, ceea ce va duce la scaderea directa a productivitatii. In zilele mai calde, cand temperaturile depasesc gradul de confort, urdinusirile se tin deschise si se vor folosi si orificiile de aerisire de la podisor sau scandurelele de podisor (pentru mai multe informatii cititi materialul despre stupi, in care sunt relatate pe larg aceste informatii). In cazul in care in zone in care ati amplasat stupii nu beneficiati de umbra naturala, va trebui sa asigurati surse individuale de umbra, pentru fiecare stup in parte.

Tot in luna Iunie se pot forma si chiar folosi familiile ajutatoare de albine, care vor asigura o crestere a productivitatii, intarirea puterii stupilor care nu au reusit sa iasa cu bine din iarna si a caror membrii au scazut din punct de vedere numeric.
Este important pentru productie, mai ales daca se practica apicultura intensiva si nu cea pastorala, sa se introduca in stup o a doua matca, ajutatoare, intr-un fel de diafragma oarba, cum se spune. Cea de-a doua matca va avea rolul de a se uni cu familia de baza si de a o intari, asigurand mai multe albine si pui capacit, ce va ecloziona in perioada de cules intensiv. 
Trebuie sa se tina cont, de asemenea, ca daca matca depune oua intens in perioada de cules principal, va exista o influenta negativa asupra productiei de miere, caci vor trebui hranite mai multe larva, ceea ce va duce la scaderea numarului de zboruri de cules, cat si la un consum mai mare de miere in interiorul stupului. 
Din acest motiv, se recomanda ca matca sa nu aiba la dispozitie decat maxim cinci faguri in care sa isi depuna ouale, despartiti de restul stupului, astfel incat sa nu fie influentat negativ culesul de Tei si Floarea-Soarelui.

Tot in luna Iunie se pot controla si diagnostica eventualele boli ale albinelor. Nu trebuie neglijata starea de sanatate a acestora, caci imbolnavirea albinelor duce la repercursiuni directe asupra productiei de miere, dar si asupra calitatii sale.
Apicultorul nu va avea de lucru numai la stupi, ci si in atelierul stupinei. Pe langa activitatile de extragere a mierii, stuparul trebuie sa se ocupe si de lucrari de intretinere si mentinere in stare buna a echipamentului de lucru, a stupilor, verificarea fagurilor si tratarea acestora, daca este cazul, intretinerea culturilor de la care albinele isi extrag nectarul si polenul (in cazul in care acestea ii apartin), informarea asupra tratamentului si stropirilor culturilor (in cazul in care are amplasati stupii pe un teren care nu ii apartine), prevenirea imbolnavirii sau otravirii albinelor. 

De asemenea, apicultorul trebuie sa se pregateasca pentru culesurile masive din perioada imediat urmatoare, trebuie sa se asigure ca mijloacele de transport a albinelor sunt disponibile si in buna stare, trebuie sa procure materialele necesare reparatiilor si activitatilor de intretinere a stupilor, sa se asigure ca are mana de lucru pentru perioadele aglomerate, dar si ca are o piata de desfacere corespunzatoare, pentru mierea si produsele apicole ce se recolteaza in aceasta perioada. Este foarte important ca apicultorul sa isi pregateasca, pana in cele mai mici amanunte mutarea stupilor dintr-o regiune in alta, in functie de inflorirea arborilor si a plantelor melifere. 

Principalele plante melifere din luna Iunie, ce asigura necesarul de nectar si polen albinelor dumneavoastra sunt: Zmeurul, Teiul, Facelia, Floarea-Soarelui, Vita- de- Vie, Bradul, Coriandrul, Mustarul Alb, toate speciile de Salcam, Rapita de Primavara, Busuiocul, toate speciile de Catina, Dovleacul, Gladita, Gutuiul, Hrisca, Hurmuzul alb, Iarba Sarpelui, Lucerna, Macul Rosu, Mustarul de Camp, Paducelul, Papadia, Pepenele galben, Pepenele Verde, Pinul, Rapita Salbatica, Roinita, Salvia de Camp, Sangerul, Talpa Gastei, Albastrita, Banuteii, Caprifoiul, Castanul, Capsunul, Dracila, Rochita Miresei, Jalesul de Camp, Lemnul Cainesc, Limba Mielului, Macul Oriental, Ridichea salbatica, Salcia mirositoare, Socul, Sparceta, Trifoiul si Zamosita. (Nota: Plantele sunt trecute in ordinea productivitatii de miere). 

5.0 stars based on 1696 reviews