Luna Octombrie reprezinta practica luna cu care se incheie anul apicultorului. Albinele ies foarte rar din stup, daca sunt conditii meteorologice prielnice si zile insorite, in care temperaturile sa fie destul de ridicate. 

In regiunile in care toamna soseste mai tarziu, si sunt inca zile calduroase, albinele eclozionate in luna Septembrie ies si efectueaza zboruri in apropierea stupilor. Nu mai au resurse de polen si nectar, insa pentru ele sunt importante aceste zboruri, primele si ultimele inainte de inceperea iernatului.

In stup are loc o reducere a activitatilor, ponta matcii se reduce considerabil, dar si cresterea puietului. In familiile cu matci tinere se mai pot gasi faguri cu puiet pe doua, maxim 3 rame, dar pe suprafete reduse. Chiar si asa, este posibil sa trebuiasca sa interveniti si sa controlati cresterea puietului, in caz contrar avand loc o uzare excesiva a doicilor, chiar epuizarea lor, fapt care ar putea duce la moartea unui numar mare de indivizi ai familiei pe parcursul iernii, iar in primavara veti avea o familie slabita.
In plus, trebuie sa luati in calcul si urmatorul aspect: cresterea puietului necesita conditii speciale, dar si o cantitate mare de energie, deci si consum marit de miere. Atunci cand exista puiet in stup albinele trebuie sa asigure o temperatura de 34 de grade Celsius, iar in lipsa puietului lor nu le este necesara o temperatura mai mare de 24 de grade, atunci cand se aduna in ghemul de iernat. Pentru a putea mentine temperatura constanta in cazul in care mai exista puiet, albinele trebuie sa faca un efort suplimentar, deci vor consuma rezervele de hrana mai rapid, ceea ce ar putea produce o infometare a lor in lunile de iarna. De aceea, mai ales daca temperaturile exterioare sunt mici, va trebui sa indepartati fagurii in care exista oua, cel tarziu in a doua jumatate a lunii, pentru a cruta astfel eforturile si energia albinelor mature.
Pentru a va asigura ca albinele intra in iarna intr-o forma buna de sanatate si stare fizica, se recomanda sa amplasati in aceasta perioada stupii in zone in care sa existe o expunere cat mai mare, pe o durata cat mai lunga, la razele binefacatoare ale soarelui. 
Atunci cand dau de caldura, pe langa albinele tinere, chiar si cele batrane vor iesi sa faca zboruri, ceea ce va ajuta la stimularea digestiei lor, dar si la mentinerea unui tonus excelent. Acest lucru le va ajuta sa treaca mai usor peste iernat. Au nevoie de activitate fizica, cu atat mai mult cu cat pe parcursul lunilor de iarna nu vor avea parte de prea multa miscare.

Tot in aceasta luna veti constata ca albinele isi intensifica productia de propolis, deoarece au nevoie de acest material pentru a asigura o etanseitate cat mai buna stupului si pentru a se proteja astfel de potentialii curenti de aer care le fac rau. 
Daca din motive independente de vointa dumneavoastra nu ati reusit sa va verificati si sa va pregatiti stupii de iarna, acum, pe ultima suta de metri, sunteti obligati sa va faceti datoria fata de harnicele albine. Evident, daca doriti ca in primavara sa mai aveti albine!!! Caci din  pacate exista si apicultori care isi exploateaza la maxim familiile de albine primavara si vara, scot o recolta bogata, dupa care isi neglijeaza stupii,condamnandu-si albinele la moarte sigura. 

Iata care sunt activitatile pe care un bun apicultor trebuie sa isi concentreze toata atentia:

- principala activitate care trebuie sa aiba prioritate in fata altor actiuni specifice, este organizarea cuibului pentru iernat. Se stie ca atunci cand temperaturile exterioare scad sub 8 grade Celsius, albinele se aduna in formatiunea specifica de iernat, ghemul, care le permite sa iti conserve temperatura si le confera protectie. Cuibul trebuie pregatit astfel incat accesul albinelor la fagurii cu rezerve sa fie cat mai facil, caci in caz contrar se poate ajunge la situatii in care albinele, desi au hrana in stup, nu pot ajunge la ea si mor de inanitie. Trebuie sa tineti cont de faptul ca albinele, cand ierneaza, nu se deplaseaza pe fagurii laterali, ci numai in sus, pe intervalele dintre faguri si numai in interiorul ghemului. Asadar trebuie sa fiti foarte precauti atunci cand pregatiti cuibul. Puteti amplasa fagurii cu rezerve unilateral, bilateral sau central. Este recomandata insa amplasarea lor bilaterala. De asemenea, in cuib trebuiesc lasati fagurii cei mai plini, care sunt complet acoperiti de albine. Nu uitati ca trebuie sa lasati 18-20 de kilograme de miere pentru un iernat fara probleme in stup! De asemenea, trebuie sa luati in calcul si faptul ca hranitul cu sirop de zahar si apa necesita din partea albinelor un effort suplimentar, deoarece ele nu se hranesc direct cu acest sirop, ci trebuie sa il prelucreze intai, ceea ce duce la uzura lor, la un consum mare de energie si resurse. Pe langa miere, trebuie sa le asigurati albinelor o cantitate de minim 2 kilograme de pastura, dar si polen.  Daca veti constata ca albinele si-au facut ele insele rezerve insemnate de polen, inseamna ca in urmatorul sezon apicol va veti confrunta cu roiri. 

- montarea gratiilor pentru soareci la urdinisuri, caci se stie ca pentru unele familii, patrunderea unui soarice in stup inseamna o adevarata nenorocire sau chiar pierderea familiei respective.  De asemenea se face si verificarea etanseitatii stupilor.

- puteti sa va reconditionati sau chiar sa va vopsiti stupii (daca nu ati facut-o pana acum!), furnizand astfel o protectie suplimentara impotriva vicisitudinilor iernii. Trebuie sa va pregatiti si stupii de rezerva, absolut necesari pentru un iernat lipsit de incidente. 

- amplasarea stupilor in zonele ferite de curentii de aer, caci albinelor curentii de aer le fac mai mult rau decat le face frigul efectiv. Se recomanda chiar sa construti un fel de perdele de protectie, care sa le fereasca de curenti. Puteti folosi in acest scop tulpini de porumb sau stuf. Daca exista posibilitatea, stupii pot fi amplasati la adapostul unor cladiri, care vor actiona astfel ca un paravan in calea curentilor de aer sau a vantului. La fel de important este sa amplasati stupii in zone in care nu exista multe zgomote sau poluare fonica intensa, provocata de animale salbatice, masini sau trenuri, deoarece acestea pot afecta iernatul si albinele. 

- stupii trebuiesc asezati in pozitie usor inclinata, astfel incat sa se impiedice stationarea apei pe fundul stupului. Puteti sa dati o usoara inclinatie suportilor pe care sunt amplasati stupii sau introduceti efectiv cateva bucatele de lemn direct sub marginea anterioara a stupilor. 

- stupii trebuiesc verificati si din punct de vedere al rezistentei si impermeabilitatii acoperisurilor, utilizandu-se materiale suplimentare de protectie, in cazul constatarii unor nereguli.  

- utilizarea pernutelor, deasupra podisoarelor si lateral dupa diafragme, pentru izolarea termica a cuiburilor. Este recomandat sa folositi pernutele confectionate din papura, deoarece aceasta absoarbe cel mai eficient umezeala pe timpul iernii. Se mai pot folosi si pernute umplute cu paie, talas sau chiar ziare vechi, care vor asigura un confort termic albinelor si le vor ajuta sa pastrezez temperatura constanta in cuib.

- izolarea termica se va face obligatoriu la familiile slabe intai, caci astfel cuibul va fi mai bine incalzit, iar albinele nu vor consuma atata energie si resurse de hrana pentru a avea confort termic. La familiile puternice aceasta activitate mai poate fi amanata pana in luna Noiembrie, cu conditia ca temperaturile exterioare sa nu scada sub cele normale pentru aceasta perioada a anului.

-  tot acum se poate face si ultimul tratament impotriva Varroozei. In cazul in care mai exista pui ne-eclozionat, se va repeta tratamentul la un interval de o saptamana, pentru a putea fi siguri ca nu veti avea albine bolnave in timpul iernii.

- trebuie totodata sa va asigurati ca exista totusi si o ventilatie corespunzatoare in stup, prin reducerea urdinisurilor in functie de marimea familiei, a numarului de albine din stup, prin practicarea unor orificii de aerisire in podisoare, prin crearea unui spatiu de circa1,5- 2 centimetri prin distantarea ultimei scandurele a podisorului sau intoarcerea podisorului cu deschiderea spre partea superioara a corpului, in cazul stupilor multietajati. 

- acordati o atentie sporita si zborurilor de curatire, caci asa cum spuneam mai sus, ele sunt foarte importante pentru starea de sanatate a albinelor si le ajuta sa aiba un iernat mai usor. 

- tot in aceasta luna se vor topi si fagurii care nu mai sunt corespunzatori, dar se va face si curatenia generala din atelierul stupinei, dezinfectandu-se toate instrumentele si utilajele. Trebuie apoi asezat totul la indemana, in deplina ordine, astfel incat sa va fie cat mai usor in primavara.

Plantele melifere aproape ca au disparut in aceasta luna, insa daca este o toamna lunga si calda, si va situati in apropierea unei zone de lunca sau de pajiste, atunci cand ies la zborurile de curatire, albinele ar mai putea gasi cantitati mici de polen si nectar, mai ales in zonele in care abunda trifoiul, lucerna sau facelia. Plantele care se mai gasesc in Octombrie sunt: Facelia, Lucerna, Trifoiul, Papadia, Banuteii, Dalia, Cicoarea, Dovleacul si Haina miresei. 

5.0 stars based on 3558 reviews