Asa cum spuneam si in materialele anterioare, culesul nu este mereu la fel de productiv. Exista o serie de factori care pot influenta productivitatea albinelor atunci cand vine vorba de culesul polenului si a nectarului sau de prepararea mierii.

Din fericire, exista cateva metode pe care daca le veti folosi veti reusi sa anihilati acele influente negative, iar productia de miere va fi sporita. Exista anumite situatii de care va trebui sa tineti cont, si in acelasi timp trebuie sa luati in calcul mai multe variabile. 

- In primul rand va trebui sa va asigurati ca aveti familii de albine cat mai puternice, deoarece cu cat o familie este mai numeroasa, cu atat cantitatea de miere va fi mai mare. Asadar trebuie sa verificati in primul rand starea de sanatate a albinelor, iar apoi ca exista o matca buna in stup, care sa asigure un numar cat mai mare de oua, din care sa iasa puiet sanatos si numeros. Intr-un stup este recomandat sa aveti circa 12 faguri, din care minim 8 trebuie sa fie ocupati cu puiet. In cazul in care o familie de albine este slabita, o puteti uni cu o alta si veti obtine astfel o familie mai numeroasa si mai puternica. 
De asemenea, se stie ca o familie de albine aflata in pragul roirii are o productivitate slaba, asa ca trebuie sa preintampinati acest fenomen, in primul rand prin asigurarea unui spatiu suficient de mare in stup, astfel incat sa nu existe riscul roirii datorat unui spatiu neincapator pentru toate albinele. Dar trebuie sa asigurati o atentie sporita si ventilarii eficiente a stupilor, cat si pozitionarea lor in spatii cu umbra naturala.
Este foarte important sa va asigurati ca nu existe riscul ca familiile sa intre in frigurile roitului in anii in care conditiile meteorologice permit culesuri timpurii, asa ca va trebui sa luati masuri inca de la inceputul primaverii.

- Pentru a avea un cules eficient trebuie sa va asigurati ca matcile sunt sanatoase si in putere. Un stup care este orfan de matca sau a carui matca este imbatranita va avea o productivitate redusa, deoarece matca asigura echilibrul in interiorul familiei, fara ea existand riscul sa se produca haos, iar familia sa aiba o activitate dezordonata si contraproductiva.
De asemenea este foarte important ca in preajma culesurilor principale, populatia din stupi sa fie alcatuita in cea mai mare parte din albine culegatoare. Asta inseamna ca va trebui sa incurajati ponta matcii in perioadele premergatoare culesului si sa aveti cat mai multe albine tinere, care sa poata iesi la cules chiar din a cincea sau a sasea zi dupa ce ecloziune.

- Daca vreti sa stimulati culesul intr-o anumita perioada trebuie sa controlati si numarul puietului prezent in stup. Daca exista prea mult puiet in perioada de cules, mierea va fi folosita pentru cresterea acestuia, iar dumneavoastra veti recolta mai putina miere. 
Pentru a va asigura o cantitate cat mai mare de miere se recomanda sa practicati apicultura pastorala, adica sa mutati stupii dintr-o regiune in alta, in functie de flora melifera si de perioadele de vegetatie ale acesteia. Astfel veti beneficia de culesuri productive pe tot parcursul anului apicol, iar acest lucru se va reflecta pozitiv si in cantitatea de miere obtinuta si in banii pe care ii puteti castiga in urma comercializarii produselor apicole.

- Este important sa stiti si cand si cum trebuie sa extrageti mierea din faguri, astfel incat sa stimulati albinele sa iasa cat mai mult la cules. Trebuie sa respectati insa si in acest caz doua reguli esentiale: fagurii cu miere nu vor fi extrasi decat dupa ce minim jumatate din ei au fost capaciti, iar in cazul in care exista conditii de umiditate marita si mierea nu poate fi capacita sau nu este maturata suficient, mai bine adaugati faguri noi, suplimentari, decat sa ii extrageti pe cei care contin miere cu un continut marit de apa.
Totodata va trebui sa acordati o atentie sporita si calitatii si cantitatii fagurilor pe care ii aveti si ii folositi in fiecare stup in parte. Se poate apela si la adaugarea unei magazii secundare pentru miere, astfel incat albinele sa aibe suficient spatiu pentru a stoca miere, dar si pentru a se stimula astfel productia mai mare de miere. Se stie ca albinele se orienteaza si dupa acest aspect atunci cand culeg nectar si polen si produc ulterior miere. 

Cel mai important lucru, de care orice apicultor trebuie sa tina cont, chiar daca este la inceputul meseriei de stupar, este ca daca vreti sa aveti productivitate maxima va trebui in primul rand sa va respectati si sa va iubiti albinele, trebuie sa le ingrijiti cu multa dragoste si atentie, iar rezultatele pozitive nu vor intarzia sa apara.

5.0 stars based on 5076 reviews