Cresterea albinelor- hobby sau meserie?

Cresterea albinelor este poate una dintre cele mai vechi ocupatii din lume. Albinele au fost primele insecte “domesticite” de catre oameni, inca din timpuri stravechi, iar produsele apicole au fost folosite atat in scop culinar, cat si in scop medicinal. In acest context, domesticit nu are acelasi inteles pe care l-ar avea atunci cand vorbim despre un animal de casa. Eu privesc cresterea albinelor mai degraba ca pe un fel de simbioza: oamenii si insectele se ajuta reciproc- albinele ne ofera noua o foarte variata gama de produse apicole, iar noi, oamenii, le oferim la randul nostru un loc sigur in care sa traiasca, grija, tratamente si hrana. Insa nu trebuie sa uitam un alt rol extrem de important al albinelor- acela de  asigura polenizarea atator pomi si plante, care altfel nu ar putea rodi. Deci, daca am vorbi despre importanta economica a albinelor, putem declara fara urma de tagada ca ele sunt cele mai importante insecte de pe planeta, iar acesta este un motiv in plus pentru noi sa le respectam si sa le protejam.

Cresterea albinelor sau apicultura poate fi pentru unii un hobby, insa pentru altii constituie principala sursa de venit. Sa fii apicultor este una dintre cele mai frumoase meserii si aduce foarte multe beneficii, atat materiale, cat si in ceea ce priveste starea de sanatate.
In plus, albinele ne pot invata foarte multe lucruri chiar despre noi insine. Ca si oamenii, albinele sunt insecte sociale, care traiesc in colonii, in grupuri, unde detin anumite functii si roluri, la fel ca si oamenii. Insa spre deosebire de societatea umana, “societatea” albinelor este mult mai bine organizata si ordonata. Si asta deoarece “societatea” albinelor are, se pare, circa 8  milioane de ani, pe cand societatea umana este mult mai tanara- circa 3 milioane de ani!

Relatia dintre albine si oameni exista de foarte multi ani. De exemplu, in pesteri din Spania au fost descoperite desene rupeste care infatisau oameni ce luau mierea de la albine, care au fost datate ca avand o vechime de circa 6000 de ani inainte de Cristos.
Spre deosebire de oameni, care sunt mult mai flexibili si maleabili, albinele sunt mai stricte- de exemplu o persoana poate trai la un moment dat izolata, daca asa alege, insa in stup sau in cuib, fiecare insecta detine un rol pe care nicio alta nu il poate detine- fiecare dintre insecte este importanta pentru intreg, iar intregul le da puterea si le asigura supravietuirea.

In aceasta sectiune a site-ului vom incerca sa va initiem in tainele cresterii albinelor si vom incerca sa va dam si sfaturi utile despre diferitele aspecte ale acestei ocupatii. Experienta pe care am acumulat-o de-a lungul timpului ne ajuta acum sa impartasim cu dumneavoastra anumite lucruri si informatii.

Initial am inceput sa crestem prima colonie de albine si am avut primul stup inca din copilarie, cand mierea era un deliciu dulce pentru noi si astfel am tanjit mereu dupa ea. Cand am implinit 10 ani am primit cadou primul stup, de la un apicultor batran si hatru de la noi din localitate. Initial parintii nu au fost foarte incantati, deoarece se temeau ca responsabilitatea va cadea pe umerii lor, insa ulterior au dezvoltat si ei aceeasi pasiune pentru aceste insecte minunate.

Cresterea albinelor poate deveni rapid un adevarat stil de viata, iar invatamintele primite de la aceste insecte sunt cu adevarat pretioase. Poate ca multi apicultori au avut deja acea senzatie de mici demiurgi, care au in mana lor destinul a mii de insecte. Insa adevarul este ca fiecare crescator de albine ajunge sa isi iubeasca si sa isi respecte cu adevarat familiile de albine. Responsabilitatea pe care o resimti in fata acestor insecte este asemanatoare cu cea resimtita atunci cand iti iei un animal de companie, care devine total dependent de tine, atat emotional, cat si din punct de vedere al hranei si adapostului.

Insa pentru a creste albine si a profita de imensele avantaje pe care acestea vi le vor oferi, trebuie intai sa cunoasteti aceste minunate creaturi, care din truda lor reusesc sa ne recompenseze si pe noi pentru munca depusa.
De asemenea, daca va aflati la inceputul carierei de apicultor, vom incerca sa va punem la dispozitie cat mai multe si variate informatii atat despre stupi si albine, cat si despre uneltele de care aveti nevoie si modul in care trebuie sa cresteti albinele.
Spre deosebire de alte activitati, albinaritul nu cere devotamentul vostru total sapte zile pe saptamana, ci este suficient sa alocati o zi pe saptamana cresterii albinelor si ingrijirii stupilor. Exista insa perioade in care este posibil sa trebuiasca sa le dedicati chiar 2-3 zile atunci cand mutati stupii sau cand trebuie sa colectati mierea. In timpul iernii interventiile dumneavoastra vor fi minime, exceptie facand calamitatile naturale sau fenomenele meteorologice extreme, care ar putea periclita stupina.

Pe parcursul trecerii timpului, chiar daca apicultura era initial doar un hobby de sfarsit de saptamana, acesta se poate transforma, pe nesimtite, intr-o meserie in toata regula. Majoritatea apicultorilor care isi castiga existenta de pe urma albinelor va vor spune ca initial era un simplu hobby, care insa i-a cucerit si au decis sa isi creasca numarul de stupi, astfel incat au inceput sa vanda produsele obtinute, reusind sa obtina un profit bunicel inca de la inceput, astfel ca hobby-ul s-a extins si a ajuns sa fie o adevarata afacere.

5.0 stars based on 1603 reviews