Cum va puteti procura albinele

Pentru a incepe sa fiti apicultori, este evident ca in primul rand aveti nevoie de albine. Pentru a va procura populatia de albine aveti la dispozitie mai multe metode: fie cumparati un stup deja populat sau un nucleu familiar (care contine albine aflate in toate stadiile de dezvoltare), fie incercati sa prindeti un roi (sau sa cautati in paduri in scorburi pentru o colonie de albine) sau chiar sa fiti ajutati de un alt apicultor sa mutati un roi de-al sau direct in stupul dumneavoastra, fie sa cumparati efectiv numai familia de albine.
Pentru incepatori, cea mai buna alegere ar fi sa cumpere o familie de albine (cu sau fara stup). Trebuie insa sa fiti atenti de unde si cum o cumparati. Trebuie sa va asigurati ca este o familie puternica si mai ales una sanatoasa. De aceea ar fi mai bine sa apelati la cineva cunoscut sau sa culegeti referinte despre cel care va va vinde albinele.
Perioada ideala in care ar fi indicat sa va inceperi noua ocupatie, cea de apicultor, este primavara sau cel tarziu la inceputul verii. Albinele au nevoie de acomodare si trebuie sa treaca ceva timp pana cand vor incepe sa produca miere. Nu este recomandat sa colectati mierea in primul an, ci sa o lasati albinelor ca hrana pentru iarna, insa asupra acestui spect vom reveni ulterior, mai in detaliu.
Familia de albine pe care o veti achizitiona trebuie sa aiba minim 3500 de albine. Aveti nevoie de o familie puternica, ce trebuie obligatoriu sa contina o matca abia imperecheata. Astfel veti asigura perpetuarea familiei si puteti fi siguri ca veti avea si in urmatorul an albine.
In primele cateva zile trebuie sa va asigurati ca albinele au ce manca, asa ca trebuie sa le furnizati hrana (sirop facut din apa si zahar in raport de 3 parti la 7 parti). Puteti amplasa siropul de zahar direct in hranitor (vezi componenta stupului) sau puteti amplasa in stup un recipient cu sirop, acoperit cu un capac in care ati realizat orificii mici si pe care sa-l asezati cumva cu gura in jos sau culcat, astfel incat albinele sa se poata hrani, insa fara a-si pune viata in pericol. Albinele lucratoare vor incepe imediat constructia fagurilor, insa pana acestia nu sunt gata albinele nu pot recolta polen si nectar, deoarece nu au unde sa le depoziteze si deci nu au hrana.
Chiar daca le furnizati faguri artificiali si ele ii gasesc deja instalati in stup, tot va trece o perioada de timp pana vor incepe sa colecteze mierea in ei. Aveti grija sa nu fie foarte frig atunci cand mutati familia intr-un stup nou, deoarece albinele ar putea muri. Temperatura nu trebuie sa fie mai mica de 16 grade Celsius, dar nici mai mare de 26 de grade Celsius.
De asemenea este ideal sa mutati albinele in stup seara, deoarece riscul ca acestea sa zboare este mai scazut. Dupa cum aminteam in capitolul despre morfologia albinelor, acestea au ochi speciali care le informeaza asupra gradului de luminozitate si asa ele stiu cand este intuneric si nu vor mai zbura.
Atunci cand instalati albinele in stup este recomandat sa indepartati cateva dintre rame (5-6 rame) si sa obturati iesirea din stup, folosind chiar un manunchi de iarba. Astfel ele vor putea incepe sa se organizeze si sa se instaleze in noua casa. Dupa cateva ore puteti indeparta capacul de la urdinis.
Exista mai multe moduri de a instala o noua familie in stup. In primul caz intai se vor introduce albinele lucratoare si abia apoi va fi eliberata si matca. Nu trebuie sa eliberati dumneavoastra matca, ci sa ii creati un orificiu suficient de mare in suportul in care ea a fost depozitata, astfel incat albinele sa isi poata elibera ele regina intr-o perioada de 24- 48 de ore. Asigurati-va ca matca este in stare buna si ca are mancare suficienta. Albinele care se inchid alaturi de matca in momentul in care este pregatita mutarea unei populatii de albine, vor avea grija de ea pe parcursul perioadei de captivitate. A doua situatie este cea in care veti introduce intai matca in stup, iar albinele o vor urma, datorita feromonilor pe care aceasta ii emana si care reprezinta metoda de orientare a albinelor si de recunoastere a reginei lor.
Recomandam apicultorilor incepatori sa aiba alaturi o persoana experimentata, un apicultor cu multa experienta, atunci cand transfera populatia de albine in stup. In acest mod vor fi evitate accidentele si incidentele neplacute.
Dupa ce ati amplasat familia de albine trebuie sa nu mai umblati la stup pentru urmatoarele 5-6 zile, decat pentru a completa hrana, daca acest lucru este necesar. Dupa circa 9 zile umblati la stup pentru a vedea daca albinele s-au instalat complet si daca matca a inceput sa depuna oua in faguri. Cand veti executa aceasta operatiuni este necesar sa folositi afumatoarea si sa manevrati stupul cu foarte mare grija si delicatete.
In cazul in care constatati ca nu exista in ramele cu faguri nici oua si nici larve sau daca nu reusiti sa gasiti matca, va trebui ca in cel mai scurt timp posibil sa procurati o noua matca, altfel riscati sa pierdeti intreaga colonie de albine. In cazul in care nu reusiti sa procurati doar matca este nevoie sa introduceti in stup o familie ajutatoare, care are matca si care va asigura supravietuirea familiei de albine existente deja.
In primele 21 de zile de la momentul instalarii este posibil sa constatati o pierdere de pana la 35 de procente din numarul albinelor. Acest lucru se intampla deoarece, asa cum am explicat pe larg in capitolul despre stadiile de dezvoltare a albinelor, noua populatie de albine lucratoare are nevoie de 21 de zile pentru a ecloza si a lua nastere, timp in care populatia reprezentata de albinele batrane incepe sa moara (durata de viata la albinele lucratoare este de numai 40 de zile!).
Dupa aceasta perioada, daca lucrurile se desfasoara normal in stup, veti constatat ca numarul de albine noi il va depasi cu mult pe cel al albinelor moarte, si astfel colonia dumneavoastra de albine se va mari. Dupa circa 30- 40 de zile de la instalare, populatia stupului va fi restabilita si posibil chiar in crestere.
Pentru a evita pierderea albinelor, puteti sa procurati, de la apicultorii profesionisti, faguri care deja contin larve in plin proces de metamorfoza si astfel veti suplini populatia din stup, iar numarul de albine lucratoare va fi mai mare, astfel ca instalarea completa a albinelor va fi mai rapida si gata in timp mai scurt.
De asemenea, daca aveti posibilitatea, puteti sa instalati in stup 2-3 rame cu faguri plini cu miere si astfel albinele vor avea si o mai buna sursa de hrana, insa vor fi si stimulate sa grabeasca procesul de instalare si dezvoltare.
Aceste doua actiuni insa prezinta si anumite riscuri: daca albinele aflate in stadiul larvar sunt purtatoare de vreo boala sau mierea furnizata este contaminata cu anumiti microbi, riscati sa imbolnaviti intreaga colonie sau chiar sa o pierdeti. Mai exista si riscul ca ramele pe care le achizitionati sa nu se potriveasca cu dimensiunea stupului pe care il detineti.
Dupa circa 2 luni de la instalare puteti sa reamplasati ramele scoase initial sau puteti adauga chiar un nou corp stupului, astfel incat albinele sa aiba suficient spatiu pentru a se extinde si pentru a depozita mierea. In acest mod veti evita si roirea (vom reveni asupra acestui aspect intr-un capitol ulterior).
 In cazul in care cumparati un nucleu familiar, care contine si hrana si faguri cu miere, dar si matca prolifica, si il mutati in stup, acesta se va extinde rapid si veti fi scutit de anumite operatiuni si probleme.
Marele avantaj al achizitionarii unui nucleu este dat de faptul ca albinele, datorita faptului ca sunt eliminate etapele de instalare si adaptare si datorita faptului ca matca nu trebuie sa isi inceapa procedeul de depunere a oualelor, ci doar isi continua activitatea, poate produce un surplus de miere si astfel este posibila chiar si o prima recolta de miere, inca din primul an, chiar daca nu este foarte mare din punct de vedere cantitativ.
Chiar daca este mai costisitoare, aceasta metoda de achizitie a albinelor isi amortizeaza rapid costurile. Exista insa si in acest caz riscul ca albinele sa fie purtatoare de anumite maladii (vom reveni asupra acestui aspect).
Atunci cand va decideti sa cumparati un stup complet si populat, care contine o familie deja puternica, s-ar putea ca, in cazul in care sunteti incepatori, sa nu reusiti sa va descurcati atunci cand trebuie sa le ingrijiti. Vedeti dumneavoastra, o colonie puternica, deja stabilita, cu foarte multe albine, implica anumite operatiuni mai complicate insa necesita si experienta necesara pentru a rezolva eventualele probleme. Daca veti cumpara numai albinele, veti reusi sa invatati pe parcurs si va veti dezvolta oarecum impreuna. Colonia si necesitatile sale vor creste gradual, iar dumneavoastra veti invata si veti capata experienta necesara pe parcurs, astfel incat atunci cand familia va fi complet dezvoltata si puternica, veti fi capabili sa o ingrijiti adecvat, dar si sa exploatati la maximum potentialul lor productiv.
Capturarea unui roi de albine este o metoda ideala prin care puteti compensa pierderile suferite pe parcursul iernii, pentru a intari o colonie slabita sau care a ramas fara matca si chiar de a incepe apicultura. Insa in acest ultim caz este impetuos necesar ajutorul unui apicultor cu experienta, care sa fie dispus sa va ajute si sa va impartaseasca din cunostintele si experienta sa.
Un roi de albine poate ajunge pana la 25.000 de exemplare. Trebuie insa sa tineti cont si de anumite aspecte: de provenienta albinelor (pot purta anumite boli), numarul de albine dintr-un roi si locatia acestora.
Cel mai probabil veti gasi albinele sub forma de ghem sau ciorchine, in scorburi sau atasate de vreun ciot de copac. Ideal ar fi sa deranjati cat mai putin formatiunea lor si sa le introduceti pe toate intr-un stup deja pregatit sau intr-un recipient special.
Daca nu doriti sa plecati in cautarea unui roi, puteti sa momiti un roi de albine catre locul unde va convine. In comert exista de vanzare feromoni speciali, care vor atrage albinele la locatia aleasa. Puteti folosi feromonii pentru a atrage albinele direct intr-un stup preparat pentru ele dinainte. Perioada cea mai propice pentru aceasta actiune este intre cea dintre lunile Aprilie si Iunie, in functie de regiunea geografica in care va aflati sau de conditiile de clima.
O alta metoda, asa cum aminteam la inceput, ar fi sa va deplasati la o stupina vecina, iar in momentul in care se formeaza un roi dumneavoastra sa aveti deja stupul pregatit in imediata vecinatate. Astfel, daca veti cunoaste si apicultorul respectiv, veti fi siguri ca veti achizitiona albine sanatoase.

5.0 stars based on 4847 reviews