Matca

In intreg stupul exista numai o singura femela capabila sa depuna oua si sa asigure perpetuarea populatiei, iar aceasta se numeste matca, asadar regina este singura albina dezvoltata sexual din stup. Rolul ei in stup este extrem de important, deoarece ea este cea care asigura aparitia de noi albine atunci cand mor cele mature. Trebuie sa stiti ca viata unei albine este foarte scurta si din acest motiv trebuie constant asigurat un numar de noi membrii ai stupului, astfel incat viata lor sa poata continua si sa se poata asigura hrana atat de necesara.

Matca mai poarta si numele de regina stupului, este cea mai mare albina din stup si ea este intr-adevar tratata regeste de catre albinele muncitoare. Matca are un ciclu de viata intre 2 si 5 ani si, iar intr-un stup sau colonie, nu poate exista decat o singura matca. Daca doriti sa cautati matca in stup, o veti gasi in partea de jos, unde se afla “cresa” puietului.

Ea trebuie sa fie hranita constant de catre celelalte albine, cu laptisor de matca (vezi in sectiunea de Produse apicole toate informatiile despre acest compus!) si singura ei activitate efectiva in colonie este aceea de a depune oua, din care se vor dezvolta larvele si populatia tanara de albine muncitoare. Matca nu are organele specifice pentru recoltarea nectarului sau a polenului.

Pe langa functia de depunere a oualelor, matca mai are rolul de a produce anumite substante, numite feromoni, care atrag trantorii in momentul imperecheierii, dar care mai are si rolul de liant social al coloniei din care matca face parte. Astfel membrii aceleiasi colonii, care au intrat in contact cu feromonii secretati de matca o recunosc pe aceasta ca fiind regina, dar si ei intre ei, ca apartinand aceleiasi colonii.
Daca exista conditii optime, matca se va imperechea la numai 5-6 zile de viata, iar daca imperecherea s-a desfasurat cu bine, dupa 3 zile va incepe sa depuna oua. Matca depune pana la 2000 de oua pe zi. Unele oua sunt fertilizate, iar altele nu. Perioada de depunere a oualelor tine din primavara si pana in luna Octombrie, scazand gradual, pentru ca apoi matca sa nu mai depuna oua pana in primavara.

Daca nu sunteti un apicultor experimentat, la inceput, va va fi destul de dificil sa reusiti sa identificati matca dintr-un stup, insa in timp, pe masura ce capatati experienta, veti reusi acest lucru mult mai rapid si mai usor. Este foarte important sa stiti sa gasiti matca. De obicei aceasta este un pic mai lunga decat celelalte albine, mai ales in perioada in care depune oua, cand abdomenul sau este mult marit. O alta trasatura aparte a matcii este faprul ca aripile sale acopera numai o jumatate din corp atunci cand sunt stranse, spre deosebire de albinele lucratoare, a caroror aripi acopera circa o treime din abdomen.

Cand soseste termenul pentru imperechiere, matca va zbura in afara stupului, iar feromonii sai va atrage trantorii. De obicei se imperecheaza cu circa 10-20 de trantori, din cat mai multe colonii vecine, asigurandu-se astfel diversitatea genetica, ce este atat de importanta. Dupa imperechiere, matca va depozita sperma rezultata de la trantori intr-un organ special numit spermateca (punga spermatica), de unde o va folosi pentru a fecunda ouale pe care le depune in celulele fagurilor.  

Asa cum spuneam, intr-un stup nu poate exista decat o singura matca. Insa daca albinele simt ca matca lor este prea batrana, este bolnava sau nu depune suficient de  multe oua pentru a asigura perpetuarea populatiei, care este vitala in stup, vor incepe sa construiasca celule noi de faguri, menite special pentru a creste o noua regina, iar larva cea mai puternica va fi hranita numai cu laptisor de matca, devenind ulterior noua matca a stupului.
In acest moment va avea lor roirea. Concret, fosta matca isi va forma un alai alcatuit din pana la jumatate dintre albinele lucratoare si cativa trantori si va pleca pentru a forma o noua colonie, lasand locul noii matci.

O alta situatie, des intalnita, este aceea in care apare o noua matca in colonie, iar cea veche nu renunta la pozitia ocupata. In acest caz, daca nu este omorata efectiv de albinele lucratoare, va avea loc o lupta pentru suprematie intre cele doua matci. Aceasta este singura situatie in care o matca inteapa: pentru a-si anihila rivala. Exista cazuri in care ambele matci mor in lupta si atunci va trebui ca dumneavoastra sa inlocuiti matca.

Atunci cand albinele vor sau trebuie sa inlocuiasca matca, de obicei, asigura intre 10 si 15 celule cu potentiale viitoare matci. Cea care eclozeaza cel mai rapid se va asigura ca nicio alta matca nu va mai apuca sa apara, omorandu-le. In cazul in care matca cea veche nu a fost inca indepartata sau nu a roit, matca cea noua va transmite feromonii sai celorlalte albine, astfel incat acestea o vor recunoaste pe ea ca fiind noua regina, pe cand vechea matca va fi perceputa ca o intrusa si va fi indepartata.
Este interesat de remarcat faptul ca o albina traieste 40 de zile, iar o matca pana la de 10 ori mai mult, desi genomul (bagajul genetic) este acelasi. Singura diferenta rezida in dieta fiecareia: regina este hranita toata viata cu laptisor de matca, pe cand albinele lucratoare timp de numai cateva zile. (Cititi si beneficiile laptisorului de matca din sectiunea de Produse apicole de pe site).

Stiati ca…?
- Daca matca moare, iar cresterea unei matci noi esueaza, ovarele unei albine lucratoare se vor dezvolta, iar aceasta va fi capabila sa depuna oua? Din pacate insa albinele lucratoare nu se pot imperechea si ouale rezultate vor fi sterile, astfel ca nu vor ecloza larve din ele, iar soarta stupului este dramatica, daca nu se va putea asigura o noua generatie de albine. De obicei, faptul ca o albina lucratoare depune oua este un semn pentru apicultor, care trebuie sa ii atraga atentia ca stupul nu mai are matca de mai multe zile, poate chiar saptamani.

- Desi matca are ac, ea nu are si veninul care da durerea in momentul intepaturii si de asemenea ea nu isi pierde nici acul atunci cand inteapa? Singura situatie in care matca inteapa este cea in care se lupta cu o alta matca pentru suprematia in stup.

- Desi matca este mama tuturor, nu ea este cea care ia deciziile in stup? Nu ea este cea care dicteaza? Se pare ca deciziile importante sunt luate de un asa zis sfat al batranelor, alcatuit din cele mai mature si experimentate albine, care vor da semnalul atunci cand trebuie sa plece un roi din stup.

5.0 stars based on 4755 reviews