Tipuri de stupi

Asa cum spuneam anterior, de-a lungul istoriei au existat mai multe tipuri de stupi. Nu voi intra in detalii legate de stupii folositi din antichitate, ci va voi descrie acele tipuri de stupi care inca se folosesc si astazi, dar care sunt destul de diferiti. Voi incerca sa va expun nu numai modelele de stupi, dar si avantajele si dezavantajele fiecarui tip, astfel incat, atunci cand veti lua decizia de a alege un model sau altul sa fiti complet in cunostita de cauza.

Stupul vertical

 Acest tip de stup valorifica la maxim comportamentul natural al albinelor, adica dezvoltarea coloniei pe verticala, asa cum se intampla si in salbaticie, cand albinele folosesc scorburile pentru a-si construi cuibul. In cazul acestui stup rezervele de hrana, mierea, nectarul si polenul sunt depozitate in partea superioara, iar puietul este crescut in partea inferioara.
Ramele pot fi suprapuse pe mai multe randuri in interiorul aceluiasi nivel sau pot fi suprapuse cutiile componente. Ramele pot fi dispuse atat pe pat rece (adica perpendicular pe peretele unde se afla urdinisul), cat si pe pat cald (paralel cu peretele urdinisului).
In general acest tip de stup contine 10 sau 12 rame Dadant. Elementele componente ale stupului sunt independente unele fata de celelalte, iar in timpul transportului sunt fixate cu ajutorul unor tije metalice.
Pe langa ramele pe care albinele isi cresc puietul, acest stup are in partea superioara asa numitele magazii, niste rame mai mici, in care este depozitata exclusiv numai miere.
Urdinisul acestui stup poate fi amplasat atat pe latura lunga, cat si pe cea scurta. Fundul stupului poate fi fix sau mobil, insa se foloseste pe ambele fetei, astfel ca marimea urdinisului poate fi mai mare vara si mai mica iarna. In cazul acestui stup, scandura de zbor poate fi folosita pentru a inchide urdinisul, deoarece este detasabila.
Forma acestui stup este aproape patrata. La interior se gasesc niste falturi care permit suspendarea ramelor, iar podisorul este reversibil.
Avantajele acestui stup sunt date de productia marita de miere, datorita faptului ca in acesta albinele au conditii asemanatoare celor din mediul lor natural. Pe de alta parte, la acest stup se pot adauga magazii suplimentare, fapt care duce la cresterea productivitatii.
In acelasi timp, acest tip de stup, datorita faptului ca are rame separate pentru puiet si miere, prezinta avantajul calitatii ridicate a mierii care este depozitata astfel, fata de mierea produsa in stupii orizontali.
Totodata, in timpul recoltarii mierii, familia de albine este foarte putin perturbata, iar accesul la miere este mai facil.
Un alt avantaj oferit de acest tip de stup este dat de faptul ca faciliteza si favorizeaza formarea ciorchinelui (ghemului) de iernat (albinele se agata unele de altele, formand o sfera sau un ciorchine urias din corpurile lor, fapt care le ajuta sa isi pastreze caldura pe timpul iernii) si din acest motiv, primavara, albinele incep mai rapid sa isi construiasca fagurii.
Acest tip de stup este indicat mai ales pentru apicultura pastorala, deoarece permite preluarea separata a magazinelor de miere de pe corp si chiar transportul lor separat. In acelasi timp ofera posibilitatea de a obtine miere de inalta calitate si in acelasi timp separata pe tipuri de sortimente in functie de flora de provenienta.
Dezavantajele acestui tip de stup sunt: necesita mai multa atentie si vizitarea sa mai deasa in timpul culesului; albinele din acest tip de stup sunt mai predispuse roirii; iarna trebuie avut grija sa se furnizeze hrana albinelor, deoarece acestea depoziteaza mierea numai in magaziile situate in partea superioara a stupului, pe cand ele se refugiaza in partea de jos si se poate ajunge la situatii in care albinele sunt atat de epuizate incat nu mai reusesc sa ajunga la hrana si pot muri, chiar daca mierea este atat de aproape de ele.

Stupul orizontal

 Stupul orizontal are capacitate de pana la 20 de rame si poate adaposti doua familii, caz in care se va folosi separatorul. Ramele din stup sunt asezate pe pat rece, adica perpendicular pe latura unde se afla urdinisul.
Fundul acestui tip de stup este solidar cu corpul, iar urdinisul se afla pe una dintre laturile lungi ale stupului. Aerisirile se afla pe latura scurta a capacului si pot fi acoperite cu plasa de sarma.
Avantajele acestui tip de stup sunt date de faptul ca acesta este usor de folosit si intretinut, din acest motiv fiind indicat pentru apicultorii incepatori sau pentru cei care se ocupa de apicultura din hobby si pasiune, insa nu isi castiga existenta din cresterea albinelor.
Acest tip de stup este si foarte simplu de construit si asigura conditii foarte bune pentru albine, chiar si pe timpul iernii. De asemenea beneficiaza de un sistem de ventilatie foarte bun si are o capacitate mare.
Dezavantajele acestui tip de stup sunt date in principal de faptul ca are o greutate mare si este dificil de mutat, nerecomandandu-se utilizarea sa in cazul in care doriti sa faceti stuparit pastoral. Pe de alta parte, consuma mai mult timp pentru intretinere si curatare, mai ales pe timpul iernii, cand este foarte greoaie curatarea fundului stupului. Un alt dezavantaj este dat si de faptul ca nu se poate mari capacitatea sa, nu se poate extinde stupul, iar asta inseamna ca daca populatia se dezvolta foarte mult va oferi numai un spatiu limitat, fapt care va duce inerent si la scaderea productiei si randamentului, dar si la roirea albinelor.
Un alt dezavantaj legat de acest model de stup este dat de faptul ca fagurii cu miere sunt depozitati lateral, iar mierea nu are aceeasi calitate si puritate ca cea recoltata din stupii verticali, deoarece in unii faguri se gasesc larve si puiet. Mierea se maturizeaza mai greu, iar calitatea sa este inferioara celei din stupii verticali.

Stupul multietajat

Despre acest model de stup as putea spune ca este unul destinat profesionistilor, apicultorilor care au deja multe cunostinte si experienta acumulata in domeniul apicol. Face parte din categoria stupilor verticali, insa are anumite particularitati. Unii apicultori folosesc o alta varianta a acestui stup si anume varianta de stup multietajat redus. Parerile sunt impartite si in acest caz, iar sugestia mea este sa incercati sa folositi acel tip de stup care se preteaza cel mai bine la conditiile climaterice din zona, dar si care va va conferi cea mai buna exploatare, raportat la nivelul de experienta pe care il detineti.
La acest model de stup, toate partile componente sunt independente una fata de cealalta, ceea ce ii confera mai multa manevrabilitate, lasand posibilitatea de a adauga un corp sau mai multe, ceea ce ii extinde capacitatea, sau de a indeparta un corp, in functie de necesitati.
Are o capacitate de 10 rame per corp, care sunt asezate pe pat rece, adica perpendicular pe peretele unde se afla urdinisul.
Fundul stupului este reversibil, iar corpul sau, asa cum spuneam, poate fi extins sau redus ca numar de componente, pentru a putea raspunde cat mai bine cerintelor si situatiilor. Un alt avantaj oferit de faptul ca partile sunt independente unele de celelalte este cel legat de curatarea stupului. Partile fiind detasabile pot fi indepartate si curatate rand pe rand, iar ramele nu mai trebuiesc manuite individual, ci pot fi manevrate direct cu corpul.
Avantajele majore ale acestui stup sunt date de posibilitatea extinderii capacitatii sale si implicit de crestere a productiei. Mierea este de calitate superioara, deoarece ramele mici pot fi completate rapid de catre albine, insa in acelasi timp puteti fi siguri ca nu veti gasi puiet in fagurii de miere. Mai mult, se poate obtine miere diferita, in functie de flora de sezon.
Acest stup reda foarte bine conditiile naturale de trai ale albinelor, permitandu-le sa se dezvolte foarte bine, sa devina o familie puternica si crescand astfel si productia de miere. De asemenea, acest stup este foarte usor de transportat, fiind recomandat si pentru stuparitul pastoral.
Mai mult, in acelasi timp, acest model de stup se preteaza albinaritului intensiv, permite practicarea unei apiculturi moderne si este compatibil cu noile sisteme de extragere si prelucrare a mierii.
Dezavantajul major rezida in faptul ca ghemul (ciorchinele) de iernare al albinelor nu este sferic, ci elipsoidal, ceea ce implica un consum mai mare de hrana pe perioada sezonului rece.
  Exista mult mai multe tipuri de stupi care sunt utilizati in apicultura, insa vom reveni asupra lor pe masura ce vom trece in revista care sunt etapele si ingrijirile familiilor de albine. Atunci cand decideti ce tip de stupi veti utiliza pentru a va creste coloniile trebuie sa cantariti foarte bine argumentele pro si contra ale fiecarui model, trebuie sa luati in calcul si volumul de cunostinte pe care l-ati acumulat, precum  si cat va va fi de usor sa ii ingrijiti, daca va trebui sa faceti singuri operatiunile sau veti avea si ajutoare.
Conditiile climaterice, cat si tipul de stuparit pe care vreti sa il practicati (veti lasa stupii efectiv in propria gradina si veti folosi numai pentru consum propriu produsele apicole pe care le veti recolta sau doriti sa practicati stuparitul pastoral si veti comercializa produsele obtinute) vor trebui sa fie bine luate in calcul atunci cand veti decide ce tip de stupi veti achizitiona.

5.0 stars based on 6378 reviews