Uneltele apicultorului

Afumatorul
Una dintre cele mai importante unelte ale unui apicultor este afumatoarea sau afumatorul. Este primul instrument la care trebuie sa va ganditi sa il achizitionati atunci cand decideti sa cresteti albine.
Afumatorul este folosit pentru a distrage atentia albinelor atunci cand se umbla la stupi. Concret, este un dispozitiv cu care se produce fum, iar albinele se vor retrage, vor fi distrase, pentru ca apicultorul sa isi poata astfel desfasura nestingherit activitatea.
Din pacate fumul irita albinele, insa practica a demonstrat ca este o metoda buna pentru a canaliza atentia albinelor in alta directie, astfel incat sa nu atace apicultorul care umbla la stupi. Insa atunci cand se foloseste apicultorul, albinele se vor repezi la faguri si isi vor umple gusa cu miere, pentru a putea astfel proteja macar o mica particica a muncii lor. Se pare ca acest reflex isi are radacinile in trecut, cand albinele traiau in salbaticie, in cuiburi facute in scorburi de copaci. Traind in mijlocul naturii, unde deseori se declansau incendii, albinele erau nevoite sa lupte pentru supravietuire. Acest gest reflex de a-si umple gusile cu miere le furniza, macar pentru o scurta perioada de timp, resursele necesare supravietuirii. In acelasi timp, datorita faptului ca albinele se reped la faguri si se hranesc fortat, abdomenul lor se destinde foarte mult si nu mai pot sa intepe intrusul.
Afumatorul consta intr-un dispozitiv compus dintr-un recipient unde se va pune combustibilul- corpul, foale (un burduf care are scopul de a inteti focul, insa si de a expulza fumul), si capac, care arata ca o palnie speciala care ghideaza si determina directia fumului, maner si sistemul de protectie, care va va feri de eventualele arsuri sau pentru a preveni aprinderea hainelor sau a altor materiale si bunuri.
Corpul este un recipient cilindric, realizat din tabla zincata sau inox, care are la interior un alt corp, ce este mobil, iar in partea inferioara este prevazut cu un gratar. Sub acest gratar, corpul este prevazut  cu un orificiu, prin care va patrunde aerul suflat de foale.
Foalele constau intr-un burduf, prins de corp printr-un sistem realizat din material lemnos sau din metal. Paletele foalelor sunt mentinute deschise printr-un arc, iar actionarea foalelor se face manual. Cu ajutorul foalelor fumul este impins catre capac, caci se formeaza la baza corpului un curent de aer atunci cand burduful este actionat.
Exista mai multe tipuri de combustibil care poate fi folosit. In trecut apicultorii foloseau bucati de carpa, care ard mocnit, insa produc mult foc, coaja de copac, frunze uscate, conuri de brad sau stiuleti de porumb. Astazi se gasesc brichete speciale (peleti) care le usureaza foarte mult misiunea celor care practica apicultura. Principiul de functionare al acestui sistem consta de fapt in arderea incompleta  a diferitelor tipuri de combustibil si producerea de cat mai mult fum.
Nu se recomanda sa folositi afumatorul in cazul in care aveti de-a face cu un roi. Albinele cand sunt in roi nu sunt defensive, deoarece neavand cuib nu au nici miere, si deci nu au ce proteja. Mai mult, inainte de a roi din stup albinele se hranesc bine.
Exista unii apicultori, care in locul afumatoarei folosesc un sistem cu care pulverizeaza foarte fin, apa. Aceasta metoda este recomandata a se utiliza numai vara, cand afara este foarte cald. Pulverizand apa stupul se va raci, iar daca afara este deja frig, albinele vor fi nevoite sa munceasca si sa depuna eforturi mari pentru a-si reincalzi stupul, mai ales in zona unde este crescut puietul.
O alta alternativa a afumatorului este un sistem care introduce in stup dioxid de carbon, iar albinele vor fi molesite din cauza acestuia.

Dalta apicola
Pe langa afumator, apicultorul are nevoie de o unealta speciala care sa il ajute. Dalta este un instrument realizat din metal (acum se folosesc cel mai mult uneltele fabricate din inox sau otel inoxidabil) si are diferite forme si marimi.
Majoritatea acestor instrumente sunt prevazute la unul dintre capete cu un sistem special (asemanator cu cel al teslei- o scobitura care se ingusteaza la capete) cu care apicultorul poate indeparta cuiele din corpurile si ramele stupilor.
Dalta este alcatuita din metal, are diferite grosimi si lungimi, iar la unul dintre capete este indoita in unghi drept. Ambele capete sunt ascutite, avand forma de dalta clasica de tamplarie. Un alt model de dalta este cea dreapta, prevazuta la un capat cu un carlig, cu ajutorul caruia apicultorul ridica ramele.
Daltele sunt folosite si pentru a curata resturile deceara si propolis din stup.

Scararul
Scararul sau ridicatorul de rame este un instrument metalic, care are forma unei lame zimtate, (este dotata cu zimti pe margine), ce are o forma curbata si este prevazut cu maner. In partea opusa curburii lamei scararul este prevazut cu un piciorus de metal, cu care se va sprijini pe rame si le va distanta. Cu partea curbata, ce se introduce de sus in jos, se va ridica rama ce trebuie inspectata.

Clestele de rame
Clestele de rame este un instrument special, cu care apicultorii pot apuca si muta ramele, fara a fi intepati de catre albine. Aceasta unealta este alcatuita din doua bucati metalice, asezate sub forma de cleste, prevazute la capete cu niste colti, care patrund fie sub rama, fie direct in lemnul ramei.
Astfel se va crea o mai buna prindere a ramelor, iar apicultorul le va putea manevra fara a fi intepat.

Peria apicola
Peria apicola este realizata din fire de par de cal sau fibre sintetice si este folosita pentru a indeparta albinele de pe rame, faguri, peretii stupului, etc. Datorita felului in care este conceputa acesta perie cu peri lungi nu va rani albinele.

Suportul pentru rame
Suportul pentru rame consta intr-un cadru metalic, special conceput pentru ca apicultorul sa poata puna pe el, provizoriu si temporar, ramele pe care deja le-a inspectat sau pe cele pe care doreste sa le inspecteze mai amanuntit. Exista insa si supoturi mari, care pot sustine chiar mai multe corpuri ale stupului.
Aceste instrumente se folosesc pentru a patrunde in stup si a- i analiza continutul. Exista insa o mult mai mare varietate de instrumente folosite in apicultura: sunt cele destinate extragerii mierii, decantarii ei, unelte speciale pentru cresterea matcilor, etc. Vom reveni asupra acestora, mai amanuntit, atunci cand vom discuta despre aceste aspecte.

Cutitul sau furculita de descapacit
 Cutitul sau furculita de descapacit sunt instrumente destinate eliminarii capacelelor de ceara cu care albinele isi sigileaza fagurii. Capaceala este un produs apicol important (vezi sectiunea de produse apicole). Aceste instrumente sunt prevazute cu manere de lemn, care sa le asigure o mai buna si usoara manevrabilitate. Furculita de descapacit seamana cu o furculita cu foarte multi dinti.
Exista si varianta electrica a acestor instrumente, care sunt prevazute cu o rezistenta ce se incalzeste la circa 60 de grade si termostat, astfel reusind sa  usureze  munca apicultorului.
Un alt instrument folosit la capacit se numeste rola de descapacit si confera mai multa rapiditate acestei operatiuni. Seamana cu un trafalet cu maner de lemn si are o rola cu dinti de plastic, dispusi pe toata suprafata ei, cu ajutorul careia sunt perforate practic toate capacelele fagurilor.
Toti fagurii care contin miere trebuiesc sa fie capaciti inainte a fi introdusi in extractorul de miere.

Tava si masa de descapacit
Tava si masa de descapacit sunt realizate din inox (conform regulamentelor impuse in ultimii ani de catre normele internationale, toate instrumentele si uneltele din industria alimentara trebuie sa fie realizate din inox). Tava de inox este construita oblic, iar in partea sa inferioara are o plasa metalica, prevazuta cu orificii, unde se vor opri capacelele de ceara. Mierea insa se poate scurge nestingherita catre tubul colector.
Tava si masa au marimi si forme diferite, si fiecare apicultor isi va achizitiona exact acel model care serveste cel mai bine nevoilor sale. Aceste doua unelte cresc randamentul muncii de extragere a mierii si confera mai multa rapiditate persoanei care le foloseste.
Mai exista inca un accesoriu, care va va face munca mai usoara. Acesta consta in intr-un fel de tava, gratie pentru rame se numeste, care are insa multiple perforatii, si care confera sprijin apicultorului atunci cand trebuie sa decapaceasca un fagure fragil, sau unul care deja este rupt.

Extractorul
Extractorul este folosit pentru extragerea mierii din faguri fara a-i deteriora pe acestia prin actiuni mecanice (taiere, strivire, etc). Concret, prin miscari de rotatie, la viteze mari, mierea este extrasa prin centrifugare. Avantajul major este ca apicultorul castiga timp, nemaifiind obligat sa astepte pana mierea se scurge din faguri, asa cum se facea in trecut. Mai mult, aceasta metoda de extragere a mierii este si in avantajul albinelor, deoarece fagurii raman intacti, iar albinele nu vor mai fi nevoite sa munceasca pentru a construi altii. Asta inseamna ca vor avea mai mult timp la dispozitie pentru a produce miere si nici nu vor mai consuma din resurse, asa cum se intampla cand muncesc sa isi faca faguri noi.
Exista foarte multe modele de extractoare, care raspund cerintelor variate pe care un apicultor le-ar putea avea. Astfel exista extractoare manuale sau electrice, extractoare pentru rame orizontale sau verticale, extractoare pentru mai multe rame, etc.
Extractorul este alcatuit din trei parti:
- Rezervor- are forma cilindrica, este confectionat din inox si este construit usor inclinat intr-o parte, astfel incat mierea sa se scurga mai usor
- Rotor- este confectionat din bare metalice, care au in centru un ax, care se sprijina in partea de jos pe un lagar cu rulment, pe fundul rezervorului, iar in partea superioara se fixeaza cu o bara transversala, care este fixata pe marginea rezervorului
- Mecanism- care consta intr-un cuplu de roti dintate sau roti legate cu o curea de transmisie.
Strecuratoarea pentru filtraj
Acest instrument se foloseste pentru a indeparta resturile de faguri sau pastura, care raman in miere dupa ce aceasta este extrasa. Aceasta se poate fixa chiar pe corpul extractorului si va usura astfel munca apicultorului. Este alcatuita din doua site de inox, una cu gauri mari, care retin bucatile mari de fagure si alta cu gauri destul de fine, dar care permit mierii sa se scurga, insa retin polenul si pastura ramase.

Colectorul de polen
Este un dispozitiv relativ simplu, care se aseaza la intrarea in stup. El este compus dintr-o placa denumita placa activa, gratar si o magazie, unde se va strange polenul. De asemenea, acesta este prevazut si cu un acoperis de tabla, care va impiedica ploaia sa patrunda in zona de inmagazinare a polenului.
Colectorul este dotat si cu doua orificii de o parte si de alta, acoperite cu o plasa fina, care vor asigura o ventilatie, astfel incat polenul sa fie pastrat cat mai uscat pana la recoltare.
Colectorul comunica direct cu urdinisul, iar placa activa (cea care arata ca o sita cu ochiuri foarte mari) se poate rabata cand nu se recolteaza polen. Cand albinele incearca sa patrunda in stup prin placa activa, grauncioarele de polen care sunt prinse de piciorusele lor se vor desprinde si vor cadea prin gratar direct in colectorul de polen.

Uscatorul de polen
Uscatorul de polen este, de obicei, o camera speciala, prevazuta cu o instalatie care mentine o anumita temperatura si o anumita umiditate. Polenul este asezat pe rafturi speciale, intr-un strat subtire si va fi uscat astfel, apa continuta de acesta fiind eliminata prin evaporare. Polenul care se comercializeaza trebuie sa aiba un grad mic de umiditate si mai ales nu trebuie sa fie ranced, caci altfel isi pierde proprietatile curative (vezi sectiunea de produse apicole- polen).

Maturatorul
 Este un sistem care se foloseste pentru pastrarea si limpezirea mierii. Atunci cand este extrasa, mierea nu este transparenta, asa cum o vedeti dumneavoastra in borcane in momentul in care o achizitionati. Ea prezinta bule de aer si este tulbure atunci cand este proaspat recoltata. In acest recipient mierea se va matura si limpezi. Maturatorul are o forma cilindrica si o capacitate de 300 de litri, pana la 1000 de litri. In functie de marimea recoltei si a stupinei, apicultorul poate opta pentru vasul care are volumul care corespunde cerintelor si nevoilor sale.

Topitorul de ceara
Acest dispozitiv permite apicultorului sa topeasca ceara pe care o obtine de la albine. Este folosit pentru a topi fagurii vechi sau pe cei care nu mai pot fi folositi deoarece sunt deteriorati. Cu ceara astfel obtinuta se pot ajuta albinele, turnandu-se peste ramele pe care acestea isi vor face faguri un strat de ceara, eventual stantat cu forma de hexagon sau se pot face faguri cu ajutorul unui utilaj special. Ceara mai poate fi folosita si pentru a fabrica lumanari sau chiar ceara pentru epilat, etc.
Acest dispozitiv este prevazut si el cu o sita care va retine resturile de lemn, sarma si alte impuritati care pot sa existe in faguri. Pe aceasta sita se aseaza si fagurii ce urmeaza a fi topiti.
Exista mai multe modele de topitori, unele electrice sau solare, unele pe baza de aburi, iar fiecare apicultor isi poate achizitiona de la magazinele de profil exact acel tip care este cel mai convenabil pentru el.
Cel mai economic si mai “green” topitor, ca sa-i zicem asa, ramane topitorul de lemn pe baza de energie solara, care poate fi asezat in stupina in cel mai insorit loc si care,cu ajutorul razelor soarelui, va topi ceara. Se recomanda ca acestuia sa i se schimbe pozitia in timpul zilei, astfel incat sa fie mereu aliniat cu soarele, pentru a beneficia de cea mai mare caldura. Ceara obtinuta astfel este mai curata, are un parfum placut si o culoare galbuie.

Presa de ceara

Presa de ceara este un sistem special cu ajutorul caruia ceara poate fi extrasa din fagurii reformati, care pe langa incalzirea fagurilor si a cerii, foloseste si actiunea mecanica de presare a acestora. Ceara care se poate pierde prin acest procedeu este de maxim 10- 20%. Exista diverse modele, de mai multe dimensiuni, pe care fiecare apicultor le poate selecta in functie de necesitatile sale.
Presa de ceara este alcatuita dintr-o baza (rotunda sau patrata) si un dispozitiv de strangere, care functioneza cu ajutorul unui ax filetat ce actioneaza asupra unui capac de lemn sau inox, cu ajutorul caruia se va exercita presiune asupra fagurilor.
La baza presei, unde se afla orificiul de scurgere, se pot aseza vase diferite, iar ceara va lua exact forma acestora atunci cand se va raci si intari.

Pe langa uneltele si utilajele descrise anterior, apicultorul mai are nevoie si de altele, care il vor ajuta sa colecteze si sa usuce polenul, sa colecteze si sa prelucreze propolisul, aparat pentru imbuteliat mierea, etc. Este drept ca multi apicultori care fac albinarit doar din hobby si care foloseac produsele doar pentru uz personal, nu sunt nevoiti sa faca investitii mari in asemenea apartura. Se pot descurca si cu sisteme mai simple, pe care si le pot confectiona ei insisi. Insa in cazul in care se practica apicultura la un nivel ridicat si intensiv, toate aceste dispozitive nu numai ca sunt utile, insa imbunatatesc foarte mult calitatea muncii si il fac pe apicultor sa realizeze mai rapid anumite operatiuni, rezultand astfel o mare economie de timp.

5.0 stars based on 2709 reviews